Soucasnost a volba RedHat-like distro na server

Karel Zak zakkr na zf.jcu.cz
Pondělí Duben 19 11:06:30 CEST 2004

On Sun, Apr 18, 2004 at 10:57:54PM +0200, Jan Kubik wrote:
> pan Volkerding  jasnozrive videl,  ze situace dojde  k bodu,  kdy bude
> skoro  vsechno  od  vseho  zavisle  a proto  se  temto  nesmysum  vzdy
> branil. Ta situace  dnes nastala  a my  intuitivne pocitujeme  obdiv k
> nekomu, kdo nas obycejne lidi svou predvidavosti dalece prevysuje.

 Bohum se  prinaseji obeti,  otazkou je neprinasite-li  panu Volkerdingu
 obeti neumerne velke...

 Podobne  jako  Milan  K.  a  mnoho dalsich  jsem  zacinal  s  Slackware
 --  proste nic  jineho  nebylo. Podle  mne to  co  je dnes  predkladano
 jako zakladni  vlastnost Slackware  (bez zavislosti) je  ve skutecnosti
 historicke dedictvi. Ta vysvetleni proc to tam  neni prisla az po te co
 zacla existovat  konkurence s opravdovym balickovacim  systemem.  Nikdo
 nezacal delat  Slackware s  tim "mi tam  zadne zavislosti  nedame", ale
 proste  proto,  ze  bylo  treba  tech  par  programku  nejak  rozumneji
 distribuovat a nebil  cas (nebo napad) jak  to udelat lepe. Argumentace
 proc je to tak prisla az nasledne...

 Bohuzel pro  Slackware se  veci meni  a proste  jsou treba  pro udrzeni
 konzistentni distribuce s tisici programy  jine metody nez se pouzivaly
 v prvni polovine devadesatych let. Ono to neni jen o balickach, ale i o
 dalsi organizaci cele distribuce a lidi okolo (viz. Debian).

 Ja  se  dokonce obcas  pristihnu  pri  tom,  ze  uz i  soucasne  metody
 delani/instalace balicku nevyhovuji a bylo  by vhodne prejit k nejakemu
 databazoveji a on-line orientovanemu (asi moje deformace) zpusobu prace
 s moznosti udrzovat  nekolik serveru z jednoho mista a  mit k dispozici
 i  nejake  prime  statisticke  data  od  ostatnich  aministratoru  tech
 software (jake kombinace jsou  nejpouzivanejsi, bugreporty, TODO apod.)
 zakomponovane promo do distribuce. Na  soucasnych distribucich je stale
 jeste  videt puvodni  orientace  na  to, ze  balicky  k instalaci  jsou
 ulozene na  nejakem statickem  mediu. Realita, ale zacina  byt postupne
 takova, ze nutnosti  je on-line pristup k nejakemu  storage, k nejakemu
 bugreportovacimu nastroji apod. a veci jako CD se stavaji (viz. Debian)
 temer nepouzitelne.

 Pochopitelne  nekdo  muze  udelat naprosto  nesmyslne  zavislosti  mezi
 balickama,  ale  zakladni  myslenka  je  umoznit  lidem  kteri  neznaji
 detailne instalovany  software, aby ho  mohli v nejake  defaulni podobe
 provozovat. Todle  je  velmi dulezite,  protoze  proste  neni v  silach
 jedince  byt odbornikem  schopnym  rozpoznat vztahy  a konfiguraci  pro
 vsechno co  mam na  disku. U rady  veci delaji  balicky lide,  kteri se
 primo podileji  na vyvoji  daneho software a  IMHO jsou  schopni daleko
 lepe  odhadnout  co  ten  software  potrebuje  nez  bezny  (i  zkuseny)
 uzivatel.

> neni treba nic objasnovat. Je treba si vyhrnout rukavy a na bazi slackware
> udelat
> konecne tu poradnou distribuci

 A co by mela umet jinak a lepe nez soucasne distribuce?

On Mon, Apr 19, 2004 at 08:30:57AM +0200, NOVOGEAR administrator na novogear.cz wrote:

> Takze za nazorem ze rpm se zvrhlo ve srasny bordel si stojim.

 On je  asi nekdo  dost postaven  do situace,  ze musi  delat kompromisy
 smerem k tomu jakym, vsem  typum uzivatelum je balicek urcen. Mozna pak
 celkem  snadno vznikne  nejaky bastard  nad kterym  zkusenejsi uzivatel
 zaplace. Dalsi vec jsou pak  nedostatecne testy. Mozna by ty zavislosti
 mohly mit  vice urovni  a balicek  by mohl  obsahovat popis  jakyma pro
 distribuci standardizovanyma testy prosel.

    Karel

--
 Karel Zak  <zakkr na zf.jcu.cz>
 http://home.zf.jcu.cz/~zakkr/