Debian vs. Redhat

Milan Keršláger milan.kerslager na pslib.cz
Pátek Duben 23 10:27:34 CEST 2004

On Fri, Apr 23, 2004 at 07:43:04AM +0200, Kovar Jan wrote:
> Dobry den.
>
> Mel bych par dotazu na Debian, ale jsem si skoro jisty, ze by z toho
> vznikl dalsi dlouhy a zbytecny flame. Nasel by se nekdo, kdo zna velmi
> dobre Debian a aspon trosku Redhat, kdo by mi mohl mimo konferenci
> odpovedet na par otazek spise netechnickych o Debianu? O verzich,
> aktualizacich, podpore a podobne.

V podstate je to zasite ve vsech threadech a bohuzel vam vetsina
odporniku doporuci "to svoje".

Debian ma asi 3 roky podpory, Fedora 6-9 mesicu (pomoci Fedora Legacy
dalsi asi rok, nekdy i vice), Red Hat Enterprise Linux (RHEL a jeho
klony WhiteBoxLinux.org, TaoLinux.org, CentOS.org) maji diky prebirani
RHEL updatu vyhled na 5 let (to dela RH pro svuj RHEL).

Debian ma obrovskou zasobarnu balicku, kterou vlece s sebou a to ho
brzdi (casto to funguje i jako zumpa pro veci s mrtvym vyvojem). Kdyz
pouzijete unstable/testing, prijdete o bezpecnostni aktualizace. RH mam
kompaktnejsi sadu balicku, budete asi muset obcas sahnout do repozitaru
tretich stran (moje, Dag, freshrpms, ...).

Fedora vychazi 3x rocne po stabilizaci, ma development verzi. RHEL
vychazi asi 1x za 1.5 roku (posledni RHEL 3 je neco mezi RH9 a Fedora
Core 1). Debian ma podporovanou stable verzi, pak je unstable (baliky
kandidujici na stable) a testing (vyvoj). Debian vychazi tak 1x za 2
roky a mezi tim vychazeji R1, R1 (hromadne updaty + respin [tj. znovu se
delaji ISO image]), viz:

http://fedora.redhat.com
http://fedoralegacy.org
http://www.debian.org

Debiani balickovaci system je velmi komplexni, RPM je trochu chudsi a
reflektuje aktualni potreby distributoru (tj. omezeny set baliku, snaha
se nezdrzovat hezkymi pitominkami). Pohodlnou klikaci nadstavbu pro RPM
naleznete v Mandrake a SUSE. RH ma hmm... takovej bazmek (spise pro
srandu), nicmene zase existuje up2date, yum a portovany apt-get z
Debianu (pro aktualizace a instalace se zavislostmi, posledni 2 jsou
obecne pro RPM distribuce).

RHEL je enterprise verze, kde se dba na ladeni vykonu (firemni nasazeni,
certifikace pro Oracle apod). Fedora je pro vyvojare, nadsence (davaji
se do ni novinky). Debian je konzervativni (coz vyplyva z delsiho
vyvojoveho cyklu a toho, ze tam tezko bude nekdo blbnout pul roku v
laborce, aby ziskal o neco vyssi vykon jadra pro specificky HW [a
samozrejme tim i pro normalni]).

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz