OT Re: GIMP - orezani fotky pro minilab

Vlada Macek tuttle na bbs.fsik.cvut.cz
Neděle Srpen 8 12:28:35 CEST 2004

Zdar, je to sice trosku off-topic, ale kdyz uz tu to tema je... Navic
digitalne dnes foti mnoho z nas a tak by se vam to mohlo hodit.

[Autor citovane zpravy: Lukas Kocourek, cas odeslani: 07.08.2004 23:46]

> A on nejaky takovy existuje?

Vim neco malo o tom, jak to funguje u digitalni tiskarny Konica. Kdyz
vejdete do jejich obchodu, tak je to takovy ten modry stul s displejem
na strane prodavace; udajne v tom mimochodem bezi Linux, k tomu je
pripojen ridici komp s NTckama se specialnim klikacim softem
organizujicim fotky.

Jako medium se do toho strkaji velke kazety, ve kterych je souvisla role
fotopapiru. Ta tiskarna na nej vytiskne fotku a pouze po jedne strane
jej urizne na danem miste. Z toho vyplyva, ze delka jedne strany fotky
je pevne dana papirem v kazete, ktera je prave pripojena na vstupu
tiskarny. (Vymena kazety stoji asi jednu znicenou fotku.) Uriznuti druhe
strany fotky (a tedy i pomer stran) lze nastavit a zavisi to na
schopnostech ovladaciho programu, obsluhy a vedouciho provozovny. Pokud
jedna z techto substanci selze, minilab takovou moznost zakaznikum nenabizi.

Jsem zivoucim dokladem toho, ze z tiskarny (stale mluvim o jedne znacce)
lze obdrzet fotku o digitalnim pomeru stran 4:3. Tedy zadny orez ani
bile okraje. Prekvapuje me, ze to minilaby jeste siroce nedelaji a vsude
se tvrdi ty nesmysly o bilych okrajich nebo orezu informace. Je ale
samozrejme mozne, ze to umi jen stroje Koniky, nevim...

> Ne ze bych chtel rypat, ale zajima me to, protoze se to obcas muze
> hodit... kdyz nad tim tak uvazuju, tak spis ale asi jenom ve
> vyjmecnych pripadech, protoze krome toho, ze takove nestandartni
> fotky budou asi za vyrazne odlisnou cenu nez bezne rozmery,

To prave zavisi na provozovne. Co vim, tak sdelit to tehle tiskarne
obnasi nejake to kliknuti mysi do NTcek. A pokud si vedouci necha
zaplatit to, ze si jeho zamestnanci prectou manual k zarizeni, ktere
denne pouzivaji a trochu zaexperimentuji, pak ano, bude to mozna drahe...

> tak pak nastane dalsi problem, ze budete muset sehnat nekoho, kdo Vam
> vyrobi album do ktereho to pujde dat.

Jednak si myslim, ze za nejaky cas budou k dostani alba i pro fotky s
pomerem stran 4:3. Pouzivam dnesni reseni: lepiva alba. Takove album
neurcuje velikost fotky, ale muzete si je na stranku naskladat jak
chcete a pak je prekryjete prilnavou folii. Vcelku elegantni a nijak
prehnane drahe.

Vlada Macek