Soft na spojování více fotek do jedné.

Martin Lebeda mlebeda na centrum.cz
Úterý Srpen 10 11:43:07 CEST 2004

Dne 09.08.2004 v 19:16 +0200, Petr Šobáň napsal(a):

> Ale skoušel a ještě s fotákem co neuměl panorama takže jsem každou fotku
> musel upravovat dost. (Hrál jsem si s tím asi3 dny :-( )

Tak tohle Vám věřím. Já bych složitější panorama dělat ručně nechtěl
(ačkoliv to samozřejmě lze).

Právě proto, aby jste to nemusel dělat 3 dny, existují specializované
sw (např. zmíněné panotools), které berou v úvahu vlastnosti objektivu
(zejména jeho zkreslení perspektivy) a poté označíte spojné body a sw
se pokusí ty body "inteligentně" pospojovat a při tom musí samozřejmě
výchozí obrázky často dost "zohýbat", aby na sebe ty body seděly. Čím
delší použite ohnisko, tím menší bude zkreslení linií.

> Ale pokud použijeme stativ tak foták ani panorama nemusí umět (nepochopil
> jsem princip této funkce akorát to že potom soft to poskládá sám) uděláme
> fotky a pěkně seskládáme.

Olympus tuto funkci podporuje ve svém sw Camedia Master (win sw). Program se
pokusí foto spojit a potřebné informace si načte z exifu.

Panotools to samozřejmě neumějí (resp. jen omezeně) a proto fotky
musíte pospojovat ručně. Stativ není nutný (tím nepopírám že je
vhodný), nutné je pro všechny obrázky focené pro panorama uzamknout
expozici, zaostření a vyvážení bílé (toto vše dělá funkce panorama
automaticky) a musíte fotit tak aby se okraje fotek lehce
překrývali. A pak už jen vesele pospojovat.

> PS. Kolikrát ručně v gimpu mě to výšlo lépe jak přímo program který na to
> byl přidán u fotáku nemluvě o tom že foták chtěl značkovou kartu na
> neznačkovou panorama nedělá.

viz. výše. Pokud používáte např. Panotools místo sw dodaného s
foťákem, pak si můžete expoziční parametry uzamknout ručně a funkci
panorama vlastně vůbec nepotřebujete.

--
Martin Lebeda
  ...nebruc, taky jsi se ucil...