Samoopravne kody

Václav Ovsík vaclav.ovsik na i.cz
Pondělí Srpen 16 15:45:23 CEST 2004

Zdravim,

On Mon, Aug 16, 2004 at 01:51:25PM +0200, Martin `MJ' Mares wrote:
> Ahoj!

> Kdepak, CD pouziva Reed-Solomonovy kody, a to tak, ze data nejdrive
> propermutuje, pak zakoduje, znovu propermutuje v ramci vetsich bloku a
> znovu zakoduje (diky permutovani se shluky chyb, ktere prvni kod nedokaze
> opravit, v druhem kodu rozprostrou do vice bloku, takze se opravi tam).
> CD-ROM ma navic jeste treti stupen oprav -- co je to zac, nevim presne,
> ale tipuji take na R-S.

Jasne vygooglit toho jde jiste plno, treba:

http://pauillac.inria.fr/~lang/hotlist/cdrom/Documents/tech-summary.html

> To by se urcite hodilo, uz proto, ze CD jsou docela nachylna ke ztrate stopy.
> Ale o nicem pouzitelnem bohuzel nevim.

Na CD je to spirala, takze kdyz se ztrati stopa tak je to zrejme v haji
vsechno. :-)

Hlavni problem bych videl spise v tom, ze kvalita medii je
nepredvidatelna a klidne se Vam muze stat, ze ulozite CD a kdyz se
k nemu za par mesicu vratite, nic na nem neni. Viz nedavna afera Eximpo
(Multidisc) s DVD. Taky to bezi v ruznych diskuzich.

Ja se obavam, ze kdyz uz se rozhodnete zalohovat na opticka media, tak
je lepe palit dvojmo na RUZNA media (vyrobce). Pak to pravidelne
kontrolovat a pokud jedna z kopii odejde, prepalit na dalsi medium.

V konferenci o digitalnim videu na grafice se vesmes vetsina zkusenych
shoduje na zalohovani jedine na pasku. Opticka media - pouze prezentace
videa, ale master material na MiniDV kazety zpatky po sestrihani.
Duveryhodnost pasek stale vyrazne prevysuje opticka media i pres to
nepohodli. Ostatne na DVD se toho stejne vejde malo (v DV fromatu).

Pokud jde o data a nemam pasku, tak holt dvojmo na CD pokud mi na tom
opravdu zalezi (ono toho na cem mi opravdu zalezi zase neni tak moc).

--
Zito