Orez fotek na pevny pomer stran

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Pátek Prosinec 17 16:52:26 CET 2004

: > mate nekdo tip na program, ktery umi orezovat obrazky na pevny pomer
: > stran, napr. 2:3 (10x15)? Ma to umet gthumb, ale ten mi porad pada a jiny nejde
: > zkompilovat. Gimp neumi zadat pomer stran. Neco jineho?
:
: Udelal jsem si v gimpu skript, ktery udela presne to, co potrebujete.
: Zadate mu pomer stran a pripadne i rozmer pro zmenseni. V pripade, ze ma
: vstupni obrazek jiny pomer stran, tak mu jeste muzete rict, ktera strana
: se ma orezavat.
: Najdete to na http://edas.visaci.cz/gimp/#imgscale, ale ted si nejsem
: jistej, jestli to je posledni verze, ktera funguje i v Gimpu 2. Tu mam
: kdyztak doma, tak ji hodim vecer na web.

	Dival jsem se, a neni to to co chci - zadavat umisteni orezu
scrollbarem, to je fakt spatne. Navic to nedela koretni undo
(cinnost plug-inu neni jako jeden undo krok).

	Pravouhly vyber s presnym pomerem stran taky neni to prave
- jednak se strasne spatne da udelat vyber presne u okraje (musite se
trefit na prvni pixel, a na rozdil od jinych operaci tohle ani nema
ty "prilnave hrany"), a jednak to nezabrani udelat vyber sirsi/delsi nez
fyzicky rozmer obrazku.

	Napsal jsem si tedy vlastni plug-in (v Perlu, musite mit
nainsatlovany Gimp-2.0 z CPANu; Lisp/Scheme neumim a potreboval jsem to
fakt rychle mit hotove). Zakladni vlastnosti:

- zadate presny pocet pixelu, ktery vyzaduje vas minilab
- program sam dela detekci jestli zrovna jste landscape nebo portrait,
	a to i kdyz delate portrait vyrez z landscape fotky.
- neni-li zadny vyber (selection), skaluje se cely obrazek (cili vysledkem
	je, ze jeden rozmer mate presne na format minilabu a druhy
	rozmer u vrsvy je vetsi, u obrazku sameho ale ma presne rozmery
	minilabu).  Pri ukladani pak date (Gimp nabidne) "clip to image".
	Vyhoda je, ze posunuti vyrezu pak muzete menit i kdykoli pozdeji
	v prubehu dalsi editace.
- je-li selection, skaluje se na rozmery minilabu jen pravouhly obal
	toho selection, ne cely obrazek.
- u selection si muzete stanovit, jestli selection je maximum toho co
	chcete na fotku dostat (pak se jeste selection na "kratsi strane"
	zmensi, cili obrazek je jeste podmnozina selection),
	nebo minimum (pak se na fotku dostane jeste o neco vic
	nez selection po "delsi" strane; obrazek je nadmnozina selection).
- program zmensuje cely obrazek, ale neprovadi orez aktualni vrstvy
	(ta zustava pak vetsi nez obrazek) a tedy muzete za pomoci
	"move tool" jeste posunovat obraz v ramci vyrezu. Jeste by bylo
	dobre, kdyby ten program umel sam ten "move tool" aktivovat
	jakobyste klikli na tlacitko se ctyrsmernou sipkou, ale nezjistil
	jsem jak se tohle udela.
- dal jsem ten program do samostatneho menu
	(<Image>/Fotky/Resize for minilab), aby se dalo utrhnout a nezabiralo
	dalsi misto na plose jinymi polozkami (hmm, idealni by bylo umet
	si udelat "uzivatelske menu" z existujicich polozek; nevim
	jak na to).

ftp://ftp.linux.cz/pub/linux/people/jan_kasprzak/minilab-resize
Pouzivejte na vlastni nebezpeci :-)

-Yenya