VoIP a Linux - Delsi

Borek Lupomesky borek na lupomesky.cz
Pátek Únor 6 16:37:19 CET 2004

>Diky za reakci. Ja Vam kdyztak strucne nastinim o co nam jde.
>Mam budovu ve ktere sidli nekolik firem. Cela budova je pripojena
>k internetu jednou 2 mbit linkou, za tou je server ktery omezuje
>rychlosti pro jednotlive firmy pomoci HTB a zaroven slouzi jako
>firewall pro ty, co nemaji verejne IP adresy. Pred nedavnem mi
>provider /GTS/ nabidnul, ze by slo pres tuhle stavajici linku
>prohnat i voice provoz. Cele by se to realizovalo pres VoIP a to
>tak, ze v jednotlivych firmach by byly IP terminaly CISCO ATA-188
>a provider by poskytnul pristup na svoji IP gateway. A ja ted
> [...]

   Nemuselo by to byt tak slozite.
   Cisco telefonky umi nastavovat bud ToS (klasika), nebo CoS (802.1p).
Pokud mate Cisco L3-switche, muzete premapovavat CoS na IP precedence,
jinak asi budete muset pouzit ToS.
   Na Linuxu budete muset nejak vymyslet queueing, ktery bude prislusne
prioritizovat voice provoz -- vhodny queueing je evidentne priority
queueing. Doporucuji otestovat jak se to chova, jestli to opravdu
zajisti hladky pruchod voice paketu i pri saturovane lince apod.
   Dulezite ale je, ze podobna prioritizace voice provozu musi byt "na
druhe strane", tzn. nekde u providera - nicmene kdyz GTS nabizi voice,
tak by to mela byt samozrejmost.

   Borek