Hnidopich

Oak oak.brno na seznam.cz
Čtvrtek Leden 22 00:47:23 CET 2004

Dobrý den,

> Proc vsechna pridavna jmena koncici na 'y' zakoncujete na 'ej'? Mate k
> tomu nejaky duvod?

Já to taky často používám a ačkoli se tu někteří v tomto vlákně snažili
tvrdit že ne, jsem z jihu Moravy, kde to je naprosto normální. Dokonce bych
řekl, že se takto mluví možná i na většině území ČR. Každopádně třeba na
VUT v Brně kde jsem studoval se takto mluvilo mezi studenty běžně a nikdo
normální s tím problémy neměl i když je zrovna z Olomouce, Ostravy nebo
Vsetína (tam je všechno "dobre" až "dobréééé", u nás zkrátka "dobrý"); není
to nářečí, s tím už samozřejmě problémy být můžou, a to i velmi úsměvný :-)

Většina lidí tento jazyk používá tak jako já určitě proto, protože je pro ně
přirozenej, zatímco spisovná čeština je pro ně symbolem určitýho snobství,
nabubřelosti a sebelibosti (podotýkám, že pro nás není spisovná čeština
přirozeným jazykem). Spisovnou češtinu používáme v úřední korenspondenci,
nějakých oficiálních akcích, apod., ne v životě, na běžných úřadech, v
diskuzích,...
Myslím že o nepřehlednosti nemůže být řeč (tomu určitě nevěři ani ten co to
napsal), narozdíl od používání některých "pikantních" zkratek, špatných
předmětů, nekomentovaných odkazů, apod. Taky je to určitě lepší, než hrkací
mutace češtiny na Nově :-))

Měli by jsme toho nechat, to není důstojný téma pro tuto diskuzi; maximálně
pro talk...

S pozdravem,

Oak