Rozhovor nekolika lam...

Pavel Janoušek janousek na fonet.cz
Pondělí Leden 26 09:24:49 CET 2004

	Ja...:-) a to navic v pudu sebezachovy.

> Cili "soucit" si zaslouzi spis lidi, co se vymlouvaji na to,
> ze to jinak
> nejde. Jde -- a dokonce k tomu ani neni treba davat vypoved

	Nazyvat to muze kdokoli jakkoli, skutecnosti je fakt, ze nastroje, ktere pouzivam/me ve firme se vyvinuly/vybraly na zaklade mnohaletych zkusenosti s produkty a vysledky v IT oblasti (muzete namitnout, ze jsem prilis mlad a ze mych vice jak 15 let zkusenosti je malo - a muzete mit pravdu!) je to pro nasi praci v soucasne dobe nejefektivnejsi zpusob. Pokud si myslite, ze bezna ceska firma (ktera je tak statem podporovana uz 15 let, aspon to tvrdi politici) si muze dovolit stravit ci platit desitky/stovky hodin (nebo desitky/stovky tisic, ono to vyjde na stejno) bud nejakemu dodavateli nebo ve vnitrni rezii na to, aby pouzivala non-closed software jen proto, ze je to moda, neberu Vam (a nikomu ten nazor) to, ale nepresvedcujte (to nemyslim ted primo na kolegu Kankovskeho, ale obecne) o svem nazoru lidi, kteri vyznavaji trochu jine cile a filosofii.

	Pro mne byl vzdy pocitac NASTROJ prace, zabavy a poznani, nikoli opacne - pocitat tu je a diky nemu mam praci a obzivu. Samozrejme, ze svet se vyviji, stejne jako kolem roku 2000 byli fanatici, kteri tvrdili, ze Linux bez problemu nasadi na desktop v bezne firme - chtel bych videt to realne work-flow, ktere by fungovalo v kolektivu, kde je vice jak 2-3 lidi/profesi a kde firma neni samorost, ale soucasti velke mozaiky v IT (nerknu-li jineho odvetvi).

	Linux vyspel, uz z neho neni nastroj pouze na core poznani jak funguje OS a co je pod kapotou, je mozne ho nasadit v realnych provozech, zacalo to vyvojovyma stanicema (a to myslim, ze byla oblast, ktera je opomijena, ale byla tu DALEKO DRIVE nez routery - kde byl Linux, kdyz neumel ani NAT?! od kdy ma rozumne moznosti routingu, filteringu?), pak routery ci jednoucelove set-up boxy. Pote se usidlil v renderovacich studiich a vsude jinde, kde byla treba vysoka hruba vypocetni sila a nebyly finance na super pocitace (ktere nebyly potrebne) a jine systemy postavene treba na SUN Solaris byly nehorazne drahe a vysledna uzitna hodnota stejna, ne-li nizsi (diky vysoke cene toho reseni). Dneska si hleda cestu do embedded oblasti (kde ma velkou sanci - viz PDA, mobily apod.), do Enterprise (tam bude hodne tuhy boj, ale diky IBM, HP a Novellu se mi to zrejme podari) a na desktop - kde se diky bezne znamym distributorum zacina usazovat.

	To ale neznamena, ze firma, ktera je prvni na dostrel - dodavatel IT bude kazdy rok modifikovat sve work-flow, rekonfigurovavat a predelavat sve systemy dle aktualni mody v Linuxu ci jeho moznostech (jak dlouho je pouzitelny Office, jak dlouho je pouzitelny system ala Evolution?) - i IT firma je orientovana na vykon a tedy zisk, a jake pouziva systemy je podruzne. Je to obrovsky rozpor mezi akademickou sferou, ktera je financovana z grantu, podpory, prispevku, statu - bud se projekt "otevre" - dostal penize a nebo spi v supliku - ve firme proste firma vydelava a zije a nebo ZANIKA - nemuze spat a cekat na vhodnou prilezitost/podporu...

	Ano citim se jako zastupce komercniho sektoru, snazim se chapat i aspekty filosofie akademicke sfery, nehazejme si klacky pod nohy a nevycitejme si "barvu kuze", v zajmu nas vsech je fungovani IT jako celku - akademicka sfera se bez komercni neobejde (nebyla by financovana a zanikla by), komercni sfera se bez nadsenych experimentatoru a vedcu taktez neobejde, protoze by se zastavil vyvoj a prumysl by ustrnul a skomiral. To vsak neni duvod se navzajem posmivat nad svym pristupem, nad zvolenymi prostredky, zpusobem prace... Respektujme se, respektujme, ze kazda organizace je "organismus" s vlastnim zivotem, muzeme ho tvarnit, ale sve idealy nemuzeme nikdo prosazovat nasilne...

> firmu natolik nepostradatelny, ze radsi bude zavirat oci nad
> porusovanim
> firemni politiky <g>).

	A ceho bych dosahl? Fine pripustme, ze LinuxCZ je soukroma korespondence - a co? To mam pro kazdou cinnost na kazde Internetove sluzbe pouzivat specialni software, ktery nejlepe vyhovuje nabozenstvi komunity okolo te sluzby? Neni to strelene?

PS: A to ze i vybrane nastroje nejsou idealni a ze tomu nejsel lhostejny a veci dle svych moznosti a znalosti resim, mi snad nikdo upirat nemuze.

PPS: Pokud se nekdo opira do pouzivani MS Outlook, proc se uplne stejne neopira do Lotus Notes/Domino? Dle mych soucasnych znalosti ma uplne "stejne" problemy - myslite si, ze je to jen moda "bohatych" konglomeratu, ze pouzivaji takovyto nevhodny software?