grub a 2 hdd

David Jez dave.jez na seznam.cz
Neděle Červenec 11 23:19:05 CEST 2004

> Vážení a milí!
  Zdravim,

> Už nějakou bobu řeším problém s tím, jak bootovat windoze na /dev/hda
> když grub a linux je na /dev/hdc, ale nedaří se.
  V cem je problem, nevidim problem :-)

> man grub nepomohl, procházel jsem i archiv konfery, ale taky to moc nepomohlo.
  Zrovna manual ke grubu je hodne kompletni a je v nem recene snad vse.
Nic co by se nedalo pochopit.

> Zkoušel jsem nastavit hdc jako hd2 (teť je hd0), ale nepomohlo, taky jsem to
> zkoušel obráceně (hda jako hd2), experimentoval jsem i s hd1, ale nepomohlo.
> Bylo to přitom nastaveno v menu.lst i v device.map.
>
> Nevíte, prosím co s tím?
  Priznam se ze z toho popisu jsem trosku zmaten tak radeji napisu co me
napada.

  a) BIOS umi nabootovat z hdc - bootujeme z MBR hdc, widle jsou v MBR hda
Disk se potom tvari jako prvni (hd0 neboli pro int 13h 80h) pro bootovani
je potreba s tim pocitat, nastavit tak gruba (ale v root= uz nechat hdc,
protoze se nepouzije s velkou pravdepodobnosti v pripade znameho
a podporovaneho IDE radice bios ale IDE ovladac z jadra). V pripade
bootovani widlicek z disku hda, coz je ted vlastne hd1, je zapotrebi
pred bootem prehodit poradi disku.

  No cele nejak takto (v shellu):
: disk bude pri bootu prvni, proto je zapotrebi jinak nastavit v grubu
: vpodstate to, co v lilu realizuje disk=/dev/hdc bios=0x80
:
: predpokladam ze je grub na particii hdc1
grub --device-map=/dev/null << EOF
device (hd0) /dev/hdc
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit
EOF

Potom v konfiguraci grubu (menu.lst) bude neco jako:
title   GNU/Linux - Slackware 8.1 on XFS (2.4.18)
root    (hd0,0)
kernel  /boot/vmlinuz root=/dev/hdc1 ro  reboot=warm vga=788

title	m$ widle
root	(hd1)
map	(hd0) (hd1)
map	(hd1) (hd0)
chainloader +1

  To map dela presne to co map-drive=0x80 to=0x81 v lilu, proste ze
prohodi ty disky aby widle pri pristupu na prvni disk nehrabal
na linuxovy disk coz by samozrejme nebyl nejlepsi napad a widle by
nenastartovaly.

  b) BIOS umi bootovat pouze z hda - bootujeme z MBR hda, widle z particie
Problem, nicmene jestli jsou ty widle alespon na FATce tak umisti gruba
na fatku (vytvor na ni /boot/grub zkopiruj tam gruba a pustis):

grub --device-map=/dev/null << EOF
device (hd0) /dev/hda
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit
EOF

pripadne pokud nezabiraji ty widle cely disk tak vytvoris jinou particii
a tam gruba nalijes, postup je pak analogicky jen se zmeni cisla v grubu.
Pak zkonfiguruj grub treba:

title   GNU/Linux - Slackware 8.1 on XFS (2.4.18)
root    (hd1,0)
kernel  /boot/vmlinuz root=/dev/hdc1 ro  reboot=warm vga=788

title   m$ widle
root    (hd0,0)
chainloader +1

> Přenastavovat pokaždý v biosu z kterého disu má bootovat je trochu
> nepohodlné ;o7
>
> --
> S přáním mnoha dobrých věcí
> Martin Šanda
  Staci toto trosku komplet howto ;-)? Co se tyce instalace gruba,
instaluji ho tak jak jsem psal - je sice mozne, ze by se ti to povedlo
i pomoci grub-install, ale s tim remapovanim jako prvni disk by to mohlo
dopadnout jakkoliv ruzne, takze to moc nedoporucuji.
  Good Luck
 E-mail: dave.jez na seznam.cz
PGP key: finger xjezda00 na fest.stud.fee.vutbr.cz