Funkcnost, stabilita, upgrade, ROADMAP - XFree86 vs. X.org -- a Debian

Petr Balas petr-news na balas.cz
Středa Červenec 14 21:50:42 CEST 2004

Neco se da pochopit z http://freedesktop.org/bin/view/XOrg/Home

> * prechod, upgrade & test XFree86 na X.org

Dle reportu bezproblemovy (ono se Xorg zatim od xfree86 prilis nelisi) ake
balicky nejsou. V debian-devel bezel thread o budoucnosti xserveru a
zabaleni xorg takze to neni zalezitosti nekolika dni. Daniel Stone se
hlasil ke snaze ho zabalit a to vypada docela nadejne. Zkuste se pozajimat
znova cca za mesic.

> * NElicencne vyhody XFree86 voci X.org a naopak

http://freedesktop.org/~xorg/X11R6.7.0/doc/RELNOTES3.html
A hlavne Keith Packard (to je ten clovek, co je namoceny snad ve vsech
vylepsenich xserveru za poslednich nekolik let a co ho xfree86 vyhodilo).
On si sice vice hraje x Xserver ale i tak :-)

xfree86 - puvodni implementace
   http://www.xfree86.org
xorg - prevzate zdojaky xfree86 pred zmenou licence (cca verze 4.4 beta)
   rozbiti monolitickeho programu na komponenty (snadnejsi udrzba, moznost
   upgradovat jen neco nezavisle na zbytku (castejsi upgrade diveru novych
   videokaret, ...), preimani novych veci
   http://www.x.org, http://freedesktop.org/Software/xorg
Xserver - silne expedimentalni implementace ale ne zcela stabilni a zdaleka
   nepodporujici vse potrebne. Expedimentuje se napr. s vykreslovanim 2D
   pomoci OpenGL {a la Max System X nebo Windows Longhorn) ale zatim je
   to zajimave ale ne moc pouzitelne v praxi. Budoucnost {at jiz primo
   nebo prijetim klicovych veci do xorg)
   http://freedesktop.org/Software/xserver

> * kedy vyjde dalsia verzia X.org - 6.8?

IMHO to dnes nikdo nevi. Ale pokud se podari xorg modularizovat,
tak tato otazka ponekud postrada smysl.

> * ci bude projekt XFree86 pokracovat dalej (len rozne spekulacie)

To nikdo nevi. IMHO bude snaha pokracovat ale spousta klicovych lidi
utekla do xorg a tak zacne zaostavat (muj odhad).

> V http://packages.debian.org/unstable/x11/
> stale vidim xfree86-common (4.3.0.dfsg.1-6)
> neviem, ci nespravne hladam, alebo tomu nerozumiem, ale
> ak si dobre pamatam X6.7 vyslo 02/04, dnes je 07/04 a nie je to ani v
> unstable?

To ze vyslo nove xfree86 jeste neznamena, ze bez problemu beha na vsech
architekturach (PPC, MIPS, ...) podporovanych Debianem takze bych ho hledal
spis v experimental (a i tak ne ihned). Ale s ohledem na licenci se vubec
nemusite dockat.

--
Petr Balas (petr at balas dot cz)