Licencia XFree86 vs. X.org

Jan Houstek houstek na utf.mff.cuni.cz
Středa Červenec 14 22:29:41 CEST 2004

On Wed, 14 Jul 2004, Petr Balas wrote:

> Pokud jsem to dobre pochopil, tak nova licence vyzaduje zobrazit
> informaci o tom, ze SW obsahuje xfree86. GNU licence takoveto pozadavky
> zakazuje. T.j. tyto dve licence se vylucuji a proto nelze prelozit
> program, ktery je pod GNU a linkuje se proti xfree86 knihovnam. xfree86
> tvrdi, ze tomu tak neni, ale licenci ujednani umoznuje i opacny vyklad.
> No a pokud by doslo na pravniky, tak kdovijak by to dopadlo.

Je to nepatrne jinak. Nechci ale pridavat dalsi k tisicum vykladu, kterymi
se net hemzi, nejlepsi je precist si onu problematickou X licenci (ma asi
20 radek) a GNU GPL a rozmyslet si, jake z toho plynou napr. pro programy
linkovane proti X knihovnam dusledky.

Kazdopadne:

- Jedna se o zabomysi valku.
- Samotny kontroverzni pozadavek je v podstate jen zadost o vyjadreni
  kreditu, a to nijak zvlast agresivnim zpusobem, ostatne i FSF usty RMS
  pripustila, ze v tom problem neni. Problem je v tom, ze to je
  formulovane tak nestastne, ze licence neni kompatibilni s GPL.
- Pravniky tezko nekdo na nekoho posle, jedina licence, ktera je nachylna
  k tomu, ze ji nekdo porusi, je prave ta nova X licence, takze leda by
  na vas ty pravniky poslali vlastnici copyrightu XFree86, coz vzhledem k
  k predchozimu odstavci a k tomu, ze oni sami se dusuji, ze v jejich
  vykladu ta licence je s GPL kompatibilni, asi prilis nehrozi.

Na druhou stranu tyhle problemy hodne pomohly X.org projektu, coz je pro
vyvoj otevreneho X11 systemu (at uz se bude jmenovat jakkoliv) asi dobre.
Takze verim, ze az to cele nejak utichne, bude to v konecnem dusledku pro
uzivatele prinos.

-- Honza Houstek