Fwd: Namet na disertacni praci

Dracula007 dracula007 na atlas.cz
Středa Červen 2 02:45:48 CEST 2004

Nebo by to take slo delat uplne jinak, tj. zkusit zavrhnout takto
primocare statisticky pristup a pouzit neuronove site. To jsou site
(resp. abstraktni matematicky model) ktere jsou schopny se ucit dle
vzoru - predhodite jim nekolik (dostatecny pocet) pozorovani a ony
predpovidaji dalsi vysledek.

Dovolim si byt trochu podrobnejsi:

V tomto pripade by to vypadalo treba tak ze na vstupu jsou informace
o hlasovani (napriklad rozdelime lidi do "n" skupin dle veku, pohlavi,
vzdelani atd.) a pak merime uspesnost (napr prodejnost v jednotlivych
skupinach). Cili na vstupu mame vzdy pro kazdou skladbu vektor
(x(1),..,x(n)) a na vystupu dostavame vektor (y(1),...,y(n)). Pritom
x(i) ma vyznam "v i-te skupine hlasovalo x(i) procent ze se jim
skladba libi" a y(i) ma vyznam "skladbu si v i-te skupine koupilo y(i)
lidi".

Pripadne (protoze zjistovani prodejnosti v jednotlivych skupinach muze
byt problem) by se dala vzit pouze celkova prodejnost (coz je stejne
to nejzajimavejsi).

No a ted takovych skladeb ohodnotime treba 100, sledujeme jejich
prodejnost napr. 1 rok a nasledne na nich sit "naucime". To je
relativne jednoduchy proces spocivajici v iterativnim upravovani
site tak aby davala co nejlepsi vysledky (aby se co nejmene lisily
od tech realnych). Behem uceni ale hrozi nektere problemy, mimo jine
napr. "preuceni" - sit perfektne aproximuje data ktera jsme meli
k uceni ale jinak je uplne mimo.

Dalsi zajimavou veci by mohlo byt napr. pridaji casu jako vstupni
promenne (a tak by se zjistoval vyvoj prodejnosti v jednotlivych
mesicich).

Vtipne je ze ono to bude do jiste miry odpovidat statistickemu
pristupu (lze dokazat ze v jistem specielnim pripade je to dokonce
ekvivalentni), nicmene vyhodou neuronovych siti je jejich neuveritelna
vypocetni jednoduchost - vypocetne narocne je pouze uceni, potom uz je
to brnkacka.

Da se rict ze neuronove site jsou pomerne zajimava vec a zajimave je
prave ono hledani "optimalni neuronove site", tj. co site co
nejjednodussi ale soucasne dostatecne verne aproximujici zkoumanou
funkci. To mimo jine znamena zvolit vhodne vstupni veliciny, zvolit
spravne velkou a usporadanou sit, atd.

No, kdyby se do toho chtel nekdo pustit at se ozve.

TV