SAMBA - rychlost

Dan Ohnesorg Dan na feld.cvut.cz
Čtvrtek Červen 17 14:57:03 CEST 2004

Dne Thu, Jun 17, 2004 at 02:14:19PM +0200, Petr Stehlik napsal:

> ???

V davnych dobach SCSI disky umely to, ze kdyz nasly na svem povrchu chybu,
tak vadny sektor okopirovaly do rezervniho prostoru, ktery byl vyrobcem
vyhrazen pro takove ucely. Zajistoval to firmware disku.

Dneska s rostouci inteligenci IDE disku umi i IDE disky tuhle ficuru.
Logicky sektor, ze ktereho ctete je prekladan na disku pomoci nejake tabulky
na sektor fyzicky. Pri tom je jednak mozne zmenit charakteristiky disku (pocet
hlav...) a jednak odskocit hlavou jinam a precist ve skutecnosti uplne jiny
sektor.

Proto nepoznate na urovni OS, ze disk obsahuje vadne sektory, dokud ma disk
k dispozici nejake zalozni, provadi interni premapovani a ze je neco spatne
poznate pres SMART a to jen kdyz to disk prizna.

Jinak to poznate podle toho, ze disk je hlucny i pri sekvencnim cteni -
prehazuje totiz hlavu do tech zaloznich oblasti a ma potize s uzdrzenim
prenosove rychlosti, seek trva dlouho. Tohle kolisani je ale poznat jen
specialnimi programy, pro linux tusim nejsou.

Rika se, ze kazdy disk uz z vyroby obsahuje nejake vadne sektory, protoze
proste neni mozne vyrobit s prijatelnou zmetkovitosti 200GB disk bez vadnych
sektoru. Protoze tyhle udaje jsou ulozeny nekde ve flash pameti toho disku,
muzete zaplakat pri vymene elektroniky i kdyz jinak vymene nic nebrani,
krome extremni nesikovnosti menitele.

Kdyz se disk dostane do stavu, ze prizna vadny sektor, znamena to, ze uz
nema zadne zalozni. Protoze zaloznich muze byt az 10% tak to znamena, ze v
disku uz tika bomba a disk vam mava. Jeste je tedy jedna moznost, sektor
umrel v dobe, kdy z nej disk strasne dlouho necetl a on uz nedokaze ziskat
jeho obsah. Potom opet ohlasi vadny blok, protoze nevi co by mel zapsat do
toho rezevniho. Nicmene pri beznem pouziti odejdou sektory, ze ktery se cte
porad a tak disk podle chyb cteni vi o umirajicim sektoru dostatecne brzo,
aby z nej dokazal data precist a prekopirovat jinam.

zdravim
dan