KOMERCE: Mandrake 10.0 CZ s jádrem 2.6 v prodeji (fwd)

Milan Keršláger milan.kerslager na pslib.cz
Sobota Březen 20 21:58:54 CET 2004

On So, bře 20, 2004 at 07:30:15 +0100, Ivan Bibr wrote:

>  Dobrý den,
>
> mám-li vše uvést na pravou míru pak:
>
>  * "Mandrakelinux" je pro mne novinka. Nevím, odkud tato informace
> pochází. Na všech stránkách MandrakeSoftu se stále používá "Mandrake
> Linux" nebo "Linux Mandrake". O změně názvu jsme nebyli informováni ani
> oficiálními kanály jako partneři MandrakeSoftu. Soudní spor o ochrannou
> známku podle mých infromací stále probíhá a sama distribuce se hlásí jako
> "Mandrake Linux".

Hm. Staci si prohlednout oficialni stranku s "Press Release" a "Features
page". Take si o tom muzete precist v nekterych komentarich na ruznych
serverech, kde se o vydani Community verze pise. Prijde mi zajimave, ze
i kdyz nejsem "z banze", tak ze vim vic. Duveryhodne mi to neprijde. A
nebo jedna ruka nevi, co dela druha (nebo jste souhlas dostali jeste
driv, nez oni sami vymysleli to nove oznaceni).

http://www.mandrakesoft.com/company/press/pr?n=/pr/products/2459
http://www.mandrakelinux.com/en/10.0/features/

>  * Produkt není to, co je pod názvem Community Edition šířeno na FTP
> serverech. Vychází z PowerPackových obrazů dodaných MandrakeSoftem a v
> základní edici obsahuje pět CD. Dále manuál, v případě dostupnosti také
> aktualizace na dalším CD a některé další věci. Název Mandrake Linux 10.0
> CZ nám bych schválen. Těch pět ISO vychází z "Community" - tato informace
> je uvedena na webu mandrake.cz v popisu produktu.

Pochybuji, ze najdete krome rozsireni rozdily mezi tim, co mate a tim,
co je Community (+ ev. errata). Nemyslim si, ze MandrakeSoft udrzuje dve
oddelene vetve tehoz produktu. A nechapu zacatek a konec odstavce. Pokud
to neni Community a je to postavene z Community, pak jako co?

>  * Community není nikde nikým prezentována jako betaverze. Váš názor ani
> rovnání s Fedorou vám vyvracet nebudu - nejsem o vývojovém modelu tohoto
> distra dostatečně informován.

Podivejte - normalni model (i dosavadni u Mandrake) je:

- alfa (mene nez beta, vetsinou neverejne)
- beta (zmeny vseh druhu, verejne)
- zamrzla beta (dale pouze bugfixy, uz zadne novinky ani rozsireni)
- final (gold, oficialni release)

Pokud se Mandrake rozhodne nazvat zamrzlou betu (jak se jasne pise na
URL nize) a opustit vyse zazita oznaceni, je to Ok. Nicmene proste to
ani pri pridani baliku nebo "CZ" nebude nikdy nic vic. Nemel byste
michat interni ISO (tj. rozdil 14 dnu) s oficialnim terminem za 2 mesice
a ve sve PR nabidce na "lepsim terminu" stavet oporu pro Community.

http://www.mandrakelinux.com/en/pr-releaseprocess.php3

>  Z mého pohledu - jako dlouhodobého uživatele této distribuce - jde o
> prostý marketing. "Community" je to, co vycházelo doposud. "Official" je
> Community plus updaty za první měsíc (eventuelně)  zabaleno v krabici.

Podivejte, Community je zamrzla beta, ktera se vyda za Final, az se
nasbiraji bugfixy (viz bod 1, 2 a 3 na URL vyse). I kdyz se na URL vyse
pise "O lepsim Final" (tak, jak to prezentujete i Vy), srovnanim vyvoje
nelze povazovat Community za to, co vydaval Mandrake drive. To zase vim,
ze tak moc to v minulosti neflakali (a krome toho se vsude okolo
otevrene pise, jak to je).

Nicmene mi vadilo to, ze to v tom PR bylo spise shozeno pres okraj ve
prospech zdani, ze je to neco hotoveho (coz neni a nebude, protoze
vsichni budou Community updatovat az do stavu Official a pak budou mit
vsichni stejne to same [odhledneme-li od baliku navic a budeme-li se
divat jen na spolecne jadro]).

> Tento název chápu jako "důvod navíc, proč si to koupit od nich a zaplatit
> za oficiální verzi".

To je diskutabilni, protoze final stejne bude (po nejake dobe) verejny.
Spise jde o diverzifikaci prodejni rady (jako to delaji automobilky nebo
mobilni operatori s ruznymi variantami pausalu) a snaha udelat
"vylepseny" manevr stejne jako to udelal loni RH s Fedorou. To prinese
vice sanci na ziskani penez (lide spise utrati vice po malych castkach,
nez vice najednou).

>  * Že je "May" květen vím.
>
>  * ISO obrazy verze označené jako "Official" budou pro partnery uvolněny
> koncem března (předpokládám, že to platí i pro členy MandrakeClubu). Takto
> hovoří jak informace, které jsme dostali od MandrakeSoftu, tak stránky
> vývojářů. Krabice s touto verzí budou dostupné v květnu.

V tom pripade bych rad vedel, kde seberete ty 2-3 mesice ve stable
branchi, o kterych se oficialne pise (na URL vyse v bodech 1, 2 a 3).
Kdyz se na jejich Webu pise, ze Official bude v kvetnu, nemel byste
sermovat a hajit se internimi ISO, o kterych ani Mandrake nemluvi
(alespon jsem si nevsiml a videl jsem jasne jen zdurazneni, ze Final
bude az za ty 2-3 mesice, kdy se budou celou dobu sbirat bugfixy). To uz
je tim padem druha vec, kdy mam pocit, ze u Madraku nikdo nevi, co se
deje v sousedni kancelari.

Ja chapu, ze muzete mit za 14 dni nejake ISO, ke kterym muzete volne
stahovat 2 mesice bugfixy a nakonec dostanete dalsi rozdilove updatovaci
ISO nebo uplne nove, oficialni. Nakonec je to vsechno jen jeden produkt
v ruznych stadiich vyvoje zabaleny s ruznym mnozstvim doplnujicich
baliku.

Nicmene selskym rozumem chapu, ze to co mate, je interni material nutny
k tomu, aby partneri vedeli, co je (zhruba, resp. de fakto) za 2 mesice
ceka.

>  Jsem rád, že jsem nejasnosti vyjasnil.

Zajimave vyjasneni. Je videt, ze v tom spise jasno vubec neni.

Ja nemam nic proti Mandrake (spise naopak), ale zarazi me, ze neexistuje
konzistence. Tim vic, ze neco vubec nevite a neco michate z internich a
oficialnich udaju.

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz