cvakani HD v notebooku

Čtvrtek Březen 25 19:00:56 CET 2004

On Thu, 25 Mar 2004, Miroslav Kubiczek wrote:

> obcas (cca 1x za 14 dnu) mi zacina notebook vydavat neprijemne cvakave
> zvuky z harddisku (podobne provozu siciho stroje :-)).

Zalezi, co je to za zvuky a co je to za harddisk. Mne se z hd v nb (TP
R40) obcas ozyva dost hruzostrasny zvuk, kdy se ozve rana a jeste to
zadrnci (jako kdyz spadne kovova kulicka na dlazbu a po prvnim narazu
jeste trochu poskakuje). Prekvapive to ale dela od te doby, co je koupeny
(uplne novy) a dlouhodobym sledovanim jsem dospel k nazoru, ze to
zpusobuje jeden automaticky self-test (mozna zkousi vydrz ramene hlavy
tim, ze s nim praskne o stenu <g>). Pomerne hlasite zvuky se take obcas
ozvyvaji, kdyz se vypina, aby setril elektrinu, nebo naopak zase roztaci
(to uz tady bylo zmineno).

Ovsem pokud se ty zvuky zacaly ozyvat znicehonic, tak to muze indikovat
nejaky problem. Jestli to cvaka, tak to asi nebudou hlavicky vyoravat
brazdy v plotnach, spis jsem takove zvuky slysel, kdyz mel disk problemy
najit urcitou stopu. Tedy data jdou do haje v obou pripadech, i kdyz
v tom druhem je vetsi sance, ze se je podari dodatecne zachranit (za
hodne $$$...).

> suse 9.0 - HW: fujitsu siemens lifebook E4010D. Bojim se, ze se deje
> neco nekaleho a ze hrozi poskozeni HD - stejne jako u koleky. Na
> vyrobce se bohuzel nemohu obratit, jelikoz podporuje jen ms-windows.

Doufam, ze jeste neprisla doba, kdy reklamace zjevne hw zavady bude
odmitnuta s tim, ze na pocitaci nebyl provozovan ten jediny spravny OS...

Rozhodne puste na ten disk smartctl ze smartmontools. Pokud skutecne
umira, tak je zde realna sance, ze to bude videt. Ale nejdriv udelejte tu
doporucovanou zalohu.