db server

Chlopcik Ales chlopcik na vojnem-plzen.cz
Pátek Květen 7 18:10:09 CEST 2004

Karel Zak wrote:

>  Celkem  by me  zajimal  efekt podobnych  optimalizaci  oproti hrani  si
>  rozlozenim DB na disky, typy  disku, propustnost HW, navrh struktury DB
>  a efektivni pouzivani DB klienty.
>
>  Asi bych nehledal co vsechno by mohlo  DB urychlit, ale opacne to co ji
>  nejvice zpomaluje a to resil. (Hmm.. pokud mate kazdou tabulky na jinem
>  15K  rpm disku  a  vase Xeony  stale  nestihaji a  nad  schematem DB  a
>  pouzivani DB uz zesedivelo nekolik  analytiku a testeru tak se omlouvam
>  (a nemyslim to jako ironii)).
>
>     Karel

	Vzhledem k puvodnimu dotazu uz zaciname byt OT, ale :

	RAM, RAM a pokud to nepomuze, tak RAM. CPU je krasne, ale kdyz se data
tahaji z disku, tak je to radove v ms. Pokud z pameti, tak radove ve
stovkach ns. => 10 000 x rychlejsi (a to uz je snad i poznat :-).
	Je pravda, ze zkusenosti s nejakymi GIS ci jinymy systemy s miliony
gigabajtovych zaznamu nemam, ale na kazdou (pro mne :-) _normalni_
databazi (t.j. miliony zaznamu do 100kB) RAM znacne pomuze (asi proto ma
puvodni tazatel 4GB RAM :-).

	Nyni zpet InTopic :
	Podle mych zkusenosti lze mnohem vetsiho efektu na
_vykonnost_datastroje_ dosahnout optimalizaci aplikace. Tim myslim napr.
indexy (a jejich pouzivani :-) ...
	Obecne : Na jednom z prvnich skoleni nam prednasejici nakresli
trojuhelnik postaveny na spicce. Rozdelil ho horizontalne na tri dily o
stejne vyssce. Dolu napsal OS, doprostred napsal SRDB a nad to Aplikace.
No a povida : Tady mate znazornene, jakych efektu na vykon lze dosahnout
optimalizaci ktere casti. Perceutualni procha odpovida percentualnimu
podilu.
	Neboli cesky. Buddto si budu ctrnact dnu hrat s parametry OS a vykon
zlepsim o 5 procent, nebo pridam jeden index a dojde ke zrychleni o rad.
	Nejvetsim uskalim je (IMHO :-) v aplikaci pokladat _ty_spravne_ dotazy.
Mam tady jednu databazi, ktera je pro mne ChangeForbiden (proste jsem se
rozhodl). Polozil jsem dotaz a bezel 40 minut. Preformuloval jsem dotaz
a bezel 15 sekund. Prvni dotaz jsem totiz formuloval tak nestatstne, ze
SRDB nepouzil indexy.
	Nejvetsich efektu na vykonnosti aplikace se dosahne v oblasti navrhu
struktury baze.
	Pokud je tato oblast pro Vas tabu (je jedno z jakych duvodu), pak bych
se spise venoval parametrum SRDB (sdilena pamet, velikosti cache, ...).
	Parametry OS maji opravdu vliv nejmensi (ale nerikam, ze zadny :-).

	Ales