zaloha dat

Sobota Květen 8 20:26:28 CEST 2004

On Fri, 7 May 2004, Honza Pazdziora wrote:

> Kdyz pominu cachovani -- nemuze ten duvod byt v tom, ze u cteni je
> potreba precist presne ten jeden konkretni sektor, zatimco u zapisu se
> muze zapsat do libovolneho volneho sektoru?

Samotny hardware obvykle netusi, ktere sektory jsou volne a ktere ne.
Software zase obvykle presne nevi, ke kteremu volnemu sektoru ma hlavicka
nejbliz. Trochu to muze tusit: bude asi blizko mista, kde byla provedena
posledni operace, ale asi jen tezko to dokaze urcit naprosto presne (a
to ve vztahu ke skutecne fyzicke geometrii disku!), aby treba bylo
mozno vyoptimalizovat rotacni latenci.

Moje spekulativni hypoteza je ta, ze bez TCQ jsou cteci operace vsechny
serializovane a disk dostane dalsi ukol az pote, co dokonci predchozi
(a muze provadet maximalne spekulativni read-ahead), zatimco pri zapisu
s write-back kesi dostane i bez TCQ ke zpracovani tech zapisovych operaci
vic najednou, coz mu je umozni lepe zorganizovat.

On Fri, 7 May 2004, Zdenek Pytela wrote:

> 	To je nejaky stochastisticky system souboru, kdyz je mozne
> soubor zapsat kamkoliv na volne misto? V takovem by se ty soubory docela
> spatne hledaly. Za beznych okolnosti snad ovladac fs nekomunikuje primo
> s diskem.

Existuji vice ci mene experimentalni fs, ktere napr. maji prostor urceny
pro zurnal rozdeleny na mnoho casti rozmistenych rovnomerne po celem disku
a zapisy posilaji do te casti, o ktere usoudi, ze je nejblize aktualni
pozici hlavicky (mozna se dokonce delaly i nejake pokusy s inteligentnim
firmwarem, kteremu se reklo vic alternativnich pozic, kam muze data
zapsat, on si nejakou vybral a vysledek nahlasil zpet).

On Fri, 7 May 2004, Jan Kasprzak wrote:

> 	To sice ne (i kdyz treba XFS urcuje kam se data zapisou opravdu
> az tesne pred fyzickym zapisem na disk),

Tak ze by to vyse popsane delalo XFS? Zajimave.

> ale zapisy (pokud zrovna nejsou synchronni) lze prihodit ke ctecim
> operacim, pokud hlavicka disku je zrovna na spravnem miste.

Ovsem tohle asi neni behem nejakeho benchmarkoveho testu (kdy tam nejsou
skoro zadne cteci operace, se kterymi by to slo kombinovat) moc
proveditelne.