Fw: SATA raid v linuxu????

Úterý Květen 11 01:03:58 CEST 2004

On Mon, 10 May 2004, Chlopcik Ales wrote:

> Tak tady bych si dovolil hrube nesouhlasit. Pro HW RAID hovori minimalne
> jeden argument (ty ostatni jsou diskutabilnejsi :-). Ten HW RAID je
> rizen vlastnim procesorem => NULOVA zatez na CPU. To je vec radice.

Bohuzel je to nezridka tak, ze procesor na tom radici je o jeden ci vice
radu pomalejsi nez CPU.

Nicmene existuji i jine dobre argumenty pro HW radic: z RAIDu je
mozno bez problemu primo nabootovat...a to dokonce i v pripade, ze nejaky
z disku chcipne (samozrejme za predpokladu, ze nechcipne te radic <g>).

On Mon, 10 May 2004, Dalibor Straka wrote:

> To ale neni ulohou RAIDu. Ma mit UPSku a pri vypadku napajeni korektne
> ukoncit system. Cetl jsem hezky clanek o raid, filesystemech a discich.
> Hezky tam popisovali, ze vypadky napajeni resi zurnalovaci fs a upska,
> redundanci dat RAID, bad sector castecne disk a pripadne nouzove muze
> pomoci RAID. Ale takovy disk patri do kose. Skoda, ze ten clanek uz
> nemohu najit, byl obsazny.

Zelena je teorie, sedivy je strom zivota. :)

Zurnalovaci fs se muze snazit sebevic, ale kdyz se pri vypadku napajeni
rozsype RAID, nad kterym ten fs stoji, tak je vsechno v haji. Problem je
(pomineme-li svinarny typu write-back cache) v tom, ze na RAIDu je zapis
jednoho bloku obvykle reprezentovan zapisem vice bloku a ze tato operace
by vlastne mela byt transakce, kterou by melo byt po obnoveni provozu bud
celou zrusit, nebo naopak dokoncit podle puvodniho zameru. Linuxovy SW
RAID to resi (to slovo chce byt skoro napsano do uvozovek) tak, ze po
"necistem" preruseni provozu proste prohlasi odvozene (zrcadlene/
paritni) informace v RAIDu za neplatne a zacne cele pole regenerovat. Coz
samozrejme nejakou dobu trva (v pripade dalsiho vypadku se zase zacina od
nuly) a navic vznika prusvih v okamziku, kdy dojde k poruse disku prave
behem procesu regenerace pole.

On Mon, 10 May 2004, Jan Houstek wrote:

> Nejvice vypadku proudu je zpusobeno UPS :)

To je samozrejme trochu nadsazka, ale vypadky zpusobene UPSkou nejsou az
tak vyjimecne. Dost casto byva pricinou blaznivy ridici software.