shaping na negarantovanej linke

Ing. Pavel Janousek Janousek na FoNet.Cz
Čtvrtek Květen 13 12:38:18 CEST 2004

:-) souhlas, určitě však máš prehled o možnostech a ceně v Čechách a
moje počty jsou jednoznačné - 500,- Kč za takovouto linku, která běží
furt (výpadky naprosto minimální), dokonce i mám garantovanou agregaci
(=> nejhůře jsem na úrovní 1B kanálu ISDN - 64kbps). Problém je spíše
zarušení 2.4GHz (cyklicky proměnlivá kvalita/noise signálu, občas najdu
9 vysílačů, občas vidím jen 5-7, na našem kanálu jsem neviděl žádného
záškodníka nikdy, ani při totálním "zarušení") - tedy na to to svádí
provider a dle mých testů z vějšku té sítě, o které mluvím mohu ríci, že
si až tak nevymýšlí (možná trochu co se týče kapacity, ale to je v řádu
20%).

	Jen za předvčerejšek měla profi varianta ADSL od IOLu (1024:256)
v podvečer asi 15 několikaminutových výpadků...(tomu říkám profi
služby). Flat dial-up není, mobilní paušály jsou vyšší a s tou kvalitou
je to taky špatné (zkoušel jsem ETDN), pořizovací cena HW taky aspoň
dvojnásobná s nemožnosti recyklace jinde...

> Presnejsie: co konkretne treba na "negarantovanej linke"
> akoze specialne
> spravit?

	No klasický shapping jsem chtěl řešit - ale jak čtu nemá to
smysl, resp. aspoň do toho částečně zapojit ToS (interaktivní služby)...

	Druhé co jsem chtěl řešit (a co možná je palčivější) - kecat TCP
do velikosti okna - pokud mám symptomy, které jsem popsal, radši budu
mít maximální tok režijně náročnější a klidně menší (díky většímu počtu
miniaturních packetů s ACK/NAK), ale spolehlivější, než velké
flow-window jehož následkem je naprostá rozsynchronizace TCP streamu,
čehož důsledkem je nakonec RST... (alepoň tato se mi to jeví, při té
rychlosti i ve stovkách kbps je analýza komunikace a potvrzování fakt
zábava, takže to teď hodnotím spíše z pozice aplikace, která korektně
hlásí stavy nad TCP - na detailní úroveň analýzy TCP či IP jsem se
nedostal)