VPN

Petr Zapadlo zapadlo na melzer.cz
Čtvrtek Květen 27 07:47:04 CEST 2004

Zacbu od zacatku postupne:

CIPE
- jednoduche, snadno se nastavuje, linek muzete mit kolik chcete (pripojenych
satelitu ve vasi terminologii), obsahuje vetsina distribuci
- bezproblemu chodi pres nat i zneverejne adresy
- neni slusne podporovany klient pro win (ten co je nechodi na XP)
- nejde pres linku traceroute
- obcas linka upadne z nepochopitelnych duvodu (cca 1 za 1/2 roku)
- neni treba patchovat jadro
- pouze UDP
- nema on line kompresi dat

OPENVPN
- jednoduche, snadno se nastavuje, linek muzete mit kolik chcete (pripojenych
satelitu ve vasi terminologii)
- bezproblemu chodi pres nat i zneverejne adresy
- je slusne podporovany klient pro win (vsechny verze, lze pouzit i win <->
win)
- neni treba patchovat jadro
- UDP pripadne TCP
- umi on line kompresi

IPSEC
zatim jsem nepouzil, odrazovala me nutnost patchovat jadro (pokud vim 2.6 ho
uz obsahuje),
problemy s provozem pres NAT, nutnost vytvaret nekolik tunelu pro spojeni i
pouze dvou siti

PPTP
nepovedlo se mi uchodit do pouzitelneho - provozuschopneho stavu

> V materske siti bezi fileservery se Sambou. Kdyz rozchodim takovou VPN,
> budou nabizene slozky zcela transparentne k dispozici i lidem doma na
> Woknech? Jsou to samozrejme nepocitacovci. Rad bych je vybavil pouze
> dokumentem na intranetu a basta.

Na podobne to pouzivam, je treba jeste zajistit korektni nastaveni DNS, WINS a
dalsich zalezitosti aby pocitace na sebe videli.
A je treba si uvedomit ze smb protokol neni staveny na pomale site, prochazet
adresarovou strukturu na lince 64kb/s je pro sebevrahy.

S pozdravem

--
Petr "Zapik" Zapadlo

Ing. Petr Zapadlo