linux na p133

Petr Koval pk na nux.at
Neděle Listopad 7 20:30:35 CET 2004

Michal KRAJA - konference wrote:
> Zdravim,
> mam stare PC P 133, 2Gb HDD, 24Mb ram a rad bych na nem testoval
> skripty, ci jej pouzival jako webserver do cca 1000 navstevniku za
> den. Mohl by mi prosim nekdo poradit, jaky linux by byl vhodny na
> toto PC,
> ale aby nezaplnil cely hdd a nevytizil pc na 100 procent jen vlastnim
> chodem? diky

Precet sem si prvni 4 prispevky na tento dotaz a trosku sem se zasmal
tomu "silny stroj". V pozitivnim smyslu, samozdrejme. Ja sam jeste i
dnes oznacuji za silny stroj dokonce i muj 486dx2/66 s 32 MB RAM a 2 x
520 MB disky. Naopak nekdy oznacim jeden jiny stroj s PII/400 a 192 MB
a 3 GB disk jako slaby.

Proc vlastne ale? Prijde velmi nejenom na to co clovek dela, nybrz i to
jak to dela, ci to vubec delat muze (heslo omezeni).

Tim nejvetsim omezenim jake mas, je to mnozstvi pameti a jeji rychlost,
presneji rychlost s jakou s touto pameti muze pracovat CPU.

Co se nyni tyce operacniho systemu Linux, cimz myslim nyni ne linuxovou
distribuci nybrz pouze kernela jeho uspesne a rychle prace, je zavisle
predevsim tim, co vse muze probest v pameti a to nebrzdene, neustalym
uklizenim do swapu, coz je hned ta prvni velka bzda, ktera muze mit za
nasledek celou kolizi systemu,pokud se toto uklizeni nestiha.

A presne na tomhle miste vseobecne problematiky postradam nejakou
pripominku.

Nuze, ted se vratime k Linuxu jak jej znaji vetsina, jako Kenel a ruzne
prostredky, tudiz linuxova distribuce. Proc prave ted nezustanu u
kernelu a vzpomenu si na nejake prostredky? Jelikoz Linuxovy kernel
tyto pri sve praci neustale potrebuje. Protoze je Linuxovy system
(prostredi) modularne sestaven, tak jak muze byt ostatne i kernel sam o
sobe (kernelove moduly), je velmi za potrebi si uvazit, ktera linuxova
distribuce ti dava do ruk takove moznosti, aby si mel treba volbu,
pouzit co nejmesi moduly (tim myslim ted casty celeho systemu), ktere
pokriji vsechny potreby, ktere na to klades.

Ke kernelu snad moc rici nemusim. Spousta lidi se tim dnes uz sice moc
nezabyvaji, jelikos maji pameti dostatek, tak si mohou dovolit ji
plytvat. Postavi nejak kernel, at uz s moduly ci bez nich a je jim
jedno spotreba pameti. (napr. kdyz maji 512 a vice MB pameti). U tebe
je ale situace jina. Kratce jen, ne vsechno musi kernel umet a ne
vsechno musi byt v nem (kernel moduly). Cim mensi kernel a cim mene
modulu se loadne, tim mene zabrane pameti. (nekdo by mohl rici ze mam
jeste mysleni z dob kernel 2.0 na i386 s 8 mb ram)

Hned jako dalsi na rade,jsou ty prostredky kolem kernelu. Opet si to
muzes porovnat s temi kernel moduly. Kazdy prostredek ktery kernel a
nebo jiny prostredek potrebuje, musi mit dostatek pameti a nemel by se
nechavat s donuceni uklizet do swapu. Nejdulezitejsi prostdky jsou
systemove a ruzne pomocne hnihovny. Napr. u tech systemovych jsou ruzne
verze. U kazde verze jsou jine moznosti a maji ruzne velikosti.
(potrebu pameti)

Na zaver jen tolik, ze to co tu ze sebe davam v dnesnim svete uz nic
neznamena. Dnes se ekonomicky a psychologicky vyviji natlak na
uzivatele, at uz jsou to privatni osoby a nebo velke firmy, aby si
neustale porizovali nejnovejsi techniku u ktere se da lechce plytvat
vsemi moznymi prostredkami. Malo kdo jeste dnes plne vyuziva starsi
techniku, ktera dnesnimu stavu operacnich systemu nemuze stacit.