SUSE nebo jiný Linux

Ctirad Fertr phanatic na volny.cz
Středa Listopad 24 19:20:33 CET 2004

Dne st 24. listopadu 2004 18:22 Jan Houstek napsal(a):
> Gentoo se tak vyborne spravuje, ze i nekteri mi masochisticti znami,
> kteri ho na serverech pouzivaji, priznavaji, ze s tim maji mnohem vic
> prace nekdo s [dosadte si libovolnou distribuci s rozumne dlouhym
> release cyklem].

To jste si nejspíš právě vymyslel.  Chci vidět konkrétní příklady, protože
tomu prostě nevěřím.

> Vetsine lidi, kteri nejsou lini si precist k tomu "nejakemu
> balickovacimu systemu" alespon zakladni dokumentaci, pak ten system
> naopak popsanou cinnost velmi usnadni.

To jistě usnadní, nicméně když polovina věcí, co člověk potřebuje, v nabídce
není nebo je v nějaké prehistorické verzi, tak to příliš nepomůže.

> Ano, mate pravdu. Zatimco zoufalci pouzivaji apt-get install, yum
> install, urpmi nebo dokonce nejaky klikaci frontend, v gentoo napisete
> pred jmeno baliku "emerge"

Ten zásadní je rozdíl je ovšem v tom, to emerge z 99% skutečně nainstaluje to
co potřebujete a v té verzi, co potřebujete.  A to vůbec nemluvím o
komfortním upgradování systému "za pochodu", to považuju za nejlepší věc od
vynálezu krájeného chleba ;)

> cimz se tato distribuce od ostatnich zasadne
> odlisuje a k hlubokemu pochopeni podstaty Linuxu je jeji pouziti temer
> nezbytne :-)

Což spolu ovšem nijak nesouvisí. Portage obstarává pouze správu
nainstalovaných programů a se správou systému nemá co dělat.  Jde o to, že v
Gentoo uživatel veden (vynikající, BTW) dokumentací s tím linuxem od
prvopočátku pracuje jako s linuxem (tj, rozpartitionuje disk pomocí fdisk,
udělá na něm fs pomoc mk<cokoliv>fs, udělá swap, namountuje, nastaví síť
pomocí ifconfig a route, nastaví DNS zapísem do /etc/resolv.conf, vytvoří
uživatele..) a ne jako s napodobeninou MS Woknows. A mám emipricky potvrzeno,
že to skutečně funguje.

Ctirad