Vyhrazování pásem - HTB

Vasek Stodulka xvasek na gmail.com
Úterý Říjen 12 16:15:49 CEST 2004

On Tue, 12 Oct 2004 11:39:42 GMT, Martin Lebeda <mlebeda na centrum.cz> wrote:

>  Mame linku 512/512 grantovanou v obou smerech, tusim, ze to je nejaky
>  breeznet (ale to jenom hadam). ASDL nemame, predpokladam, ze jde o
>  agregaci - tak tu nemame.
>
>  Proc 450? V archivu jsem videl doporuceni pouzivat nizsi hodnotu nez
>  je skutecna kapacita linky, ale nikde jsem se nedocetl rozumne
>  vysvetleni proc. Jdu to vyzkouset...

	Omezovani (rozdelovani) provozu totiz v principu funguje tak, ze
mame nejakou linku L1, ktera je rychla. A pak mame nejakou linku L2, ktera
je pomalejsi nez L1, na L2 sedi klient K. Mezi L1 a L2 sedi router R,
kteremu prichazeji data po lince L1 a on je cpe na linku L2. Se vzniklym
deficitem rychlosti L2 se vyporadava tak, ze si udela frontu paketu (first
come, first served), ktere postupne cpe do L2. Fronta ma nejakou omezenou
velikost, pakety ktere se tam nevlezou se zahodi, ale k tomu v praxi
nedochazi prilis casto. Spis se stane to, ze vysilajici server snizi
rychlost vysilani. Bude totiz cekat na potvrzeni doruceni paketu, ktere jsou
jeste ve fronte na R a nedorazily k K, ktery by je mel potvrdit.

	No a co my chceme? Ve fronte na R sedi paket ssh, ktery bude jeste
asi pul vteriny cekat na poslani smerem ke K. Pritom jsou tam pakety, ktere
maji nizsi prioritu (z naseho pohledu), ale ktere se kvuli discipline fist
come first served musi R poslat pres L2 jeste pred paketem ssh. My chceme,
aby se ssh paket "predbehl". To nejde dost dobre delat, pokud je R u ISP.
Proto je potreba zaridit, aby R nemel nic ve fronte a cela fronta byla u K,
ten si pak vybere kterym paketum da prednost. Proto udelame nove "uzke
misto", ktere budeme ovladat jak budeme potrebovat, R musi posilat pakety
prubezne --- toho dosahneme pokud mu budou prichazet pomaleji nez maximalni
rychlosti L2. Experimentalni "spravna TM" hodnota zpomaleni je asi 10%, pro
vic tcp spojeni je to vic a pro min je to min --- pro 3 PC bude 5% stacit a
pro 150 PC bude 10% malo.

	Doufam, ze jsem to dostatecne osvetlil. :)

--
Vašek Stodůlka
tel.: +420 608 200 860