Poradte Tiskarnu.

Jan Marek jmarek na jcu.cz
Středa Říjen 13 15:03:51 CEST 2004

Dd,

On Wed, Oct 13, 2004 at 10:49:23AM +0200, Roman Fordinal wrote:

> tak ma zaujima... ktory typ tlace je ako najekonomickejsi ked
> chce clovek tlacit v podstate hlavne ciernobiele texty?
>
> laser, atrament, LED, ihlicky, termo?

Jehlicky:
+ ekonomika tisku (bezne se dalo dostat na 0.2Kc/stranku)
+ nekolik kopii na jeden pruchod
- nestalost kvality vystupu kdyz dochazi paska
- hluk
- pokud chcete rozumnou tiskarnu, pak neni uplne levna
- je treba RIP-ovat vystup z PS pomoci GhostScriptu, coz znamena,
  ze tiskarna tiskne graficky a je tedy pomala.

Termo:
+ cena tiskarny
+ nizka hlucnost
- cena spotrebaku (IMHO)
- nestalost vytisku v case (bledne..., proste fax)

Inkoust:
+ cena tiskarny
+ nizka hlucnost
+ kvalita kopie (kdyz nepocitam zacpane trysky)
+- stalost vytisku v case (na slunicku taky bledne, ale pomaleji
   nez termo)
- cena spotrebaku (alespon je treba dbat na oddelene naplne,
  napr. u Canon-u)

LED + laser:
+ vcelku vysoka rychlost vystupu
+ velmi slusna kvalita
+ slusna trvanlivost v case
+- naklady (cca 1,5Kc/stranka, vetsinou cim drazsi tiskarna, tim
   vychazi taky draz spotrebak, ale relativne je spotrebak
   levnejsi. Priklad: Lexmark za 40kKc ma 1 toner vc. valce za
   cca 12kKc, ale je na 20k vytisku, zatimco Lexmark za cca 5kKc ma
   toner s valcem za cca 4kKc ale na 6k kopii. U HP to vychazelo
   snad jeste o neco hure, HP1100 mela toner na cca 3k stranek za
   5kKc, pokud me pamet neklame).
- cena tiskarny

Rozdil LED a laser:
Kdyz nepocitam to, ze nektere tiskarny, ktere jsou oznacovane
jako laser jsou take LED, pak se vetsinou jedna o to, ze u LED
tiskaren se meni zvlast valec a zvlast krabice s tonerem. Diky
tomu je toner levny, valec by pry mel vydrzet napr. 50-100k
kopii. V praxi se nam napr. stalo u Kyocery, ze tiskarna stala
cca 20kKc, ale podarilo se, ze nam nejaky student ve snaze
usetrit narval do te tiskarny papir vytrzeny ze sesitu. Papir se
namotal na valec, valec se zasekl, odneslo to jeste jedno slozene
ozubene soukoli. Oprava byla odhadnuta na 40-50kKc (z toho valec
mel stat zhruba cca 15kKc!!!).
Od te doby preferuju, kdyz se v tiskarne meni toner spolu
s valcem. Podobna situace muze nastat u inkoustovych tiskaren,
kde se meni zvlast trysky a zvlast naplne (napr. Canon, ale ten
ma zase vyhodu oddelenych naplni pro kazdou barvu, byt az
u trosku drazsich modelu).

Ja ted doporucuju nejspise laser, mam oblibeny Lexmark, ktery ma
i u tech nejlevnejsich laserovych tiskaren standardne PostScript
L2. Funguje to skvele a cena jde od cca 4,5kKc.

Dale, pokud si clovek priplati, tak existuje i barevna laserova
tiskarna A4 od Lexmarku (C510). Cena: cca 15kKc se startovacima
naplnema. Kvalita tisku vyborna, rychlost slusna (je to tzv.
jednopruchodova tiskarna), daji se s tim velmi pekne tisknout
i fotky, samozrejmosti je PostScript L3. Naklady na tisk stranky
jsem nezkoumal, ale odhadl bych je na cca 5-10Kc na plnobarevnou
A4.

> tiez uvazujem o kupe tlacierne na moj linuxbox.

Rozhodne doporucuju vyhnout se GDI tiskarnam, protoze pak jste
vetsinou zavisly na dodavce ovladace od vyrobce. V Linuxu nejlepe
funguji tiskarny se zabudovanym PostScript-em (proto mam tak rad
Lexmark). Funkcnost jednotlivych ne-PS tiskaren se vzdy da overit
na http://www.linuxprinting.org/ (doporucuju projit hlavne
v pripade nakupu inkoustove tiskarny).

Zdravi
Honza Marek
--
Ing. Jan Marek               | Nez mi poslete prilohu .doc, .xls
University of South Bohemia  | nebo .ppt, prectete si, prosim,