Metaproblem ke konferenci samotne

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Pátek Září 10 08:47:07 CEST 2004

Přeji krásný den !

Sleduji tuhle debatu se zájmem, ale zdá se mi, že se ubírá jinam
než byl původní záměr tazatele - rozebírat nectnosti UTFx tu
snad opravdu není potřeba. A trochu zapadá původní záměr, taj.
které kódování by se mělo u příspěvků používat.

Já sám čtu poštu pomocí Pegasus Mail, u kterého bych z různých
důvodů rád zůstal. Protože ale jeho autor žije za velkou louží
a zdá se, že dost dobře nechápe naléhavost problémů s různými
typy kódování, nemám v něm dostupnou podporu pro UTF.
Sám už jsem na diakritiku v mailech zvyklý a rád bych ji mohl
číst i nadále, což ale bude těžké, protože UTF má (podle počtu a
plamennosti příspěvků) mnoho zastánců a striktní přechod na
iso8859-2 asi naše menšina (?) neprosadí.

Proto bych rád správci konference navrhnul následující řešení :

Uživatelé kteří nemohou / nechtějí přijímat poštu s diakritikou
se mohou přihlásit do listu "linux-ascii", kam se příspěvky
přeposílají s příslušným překódováním. Navrhoval bych, jestli by
bylo možné podobným způsobem zprovoznit list "linux-iso8859-2",
kam by se přeposílala pošta (v UTF) s překódováním (UTF ->
iso8859-2), resp. bez překódování (ostatní).

Uznávám že takové překódování není jednoduché (kvůli např.
zmíněným uvozovkám dole, pomlčkám apod) ani jednoznačné (jiné
znaky které v ISO nejsou), ale kdyby se zmíněné základní často
používané znaky (tedy uvozovky a pomlčky) nahradily ekvivalentem
z ISO, pak už by zbytek (znaky s diakritikou) nemusel být
problém. Samozřejmě se může vyskytnout znak který nepůjde
převést, ale když pak v textu sem tam nějaký zbyde bude to
určitě líp čitelné než když se na text v UTF dívám s ISO fontem
teď :)
Problém že se text překóduje špatně (tedy např. bude mít v
hlavičce jiné kódování než v těle) sice může nastat, ale bude to
jen problém těch co by odebírali tento "klon" konference a
"běžných" odběratelů by se nijak nedotkl. Což je IMHO hlavní
výhoda mého návrhu.

Předem děkuji správci konference za posouzení.

S pozdravem

Ing. Miroslav BENEŠ
ved. OIŘ
TENEZ a.s.