zalohovani a nova media

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pondělí Srpen 8 07:06:14 CEST 2005

Dne neděle, 7. srpna 2005 23:20 "Petr Vileta" <stoupa na practisoft.cz>
napsal(a):
> pouzit pro zalohovani nejake nove medium. Existuji uz flash disky, xD
> karty, Smart karty, SD karty a ja nevim jake dalsi, ktere se pouzivaji
> napriklad do fotaku a kapacita 512MB nebo 1GB uz ma cenu srovnatelnou nebo
> nizsi nez treba paska (+mechanika) o stejne kapacite. Tak me napadlo, jak
> jsou ta data na tom trvanliva. Nekteri vyrobci uvadeji az 5 let, ale verte
> vyrobcum, obzvlast kdyz se vyrobek jeste ani 5 let nevyrabi ;-)

nekteri vyrobci uvadeji az 100 let. Ale zpatky na zem, mam tady jeden procesor
s flashkou, kde data vydrzi bez chyb jen par desitek minut.

Berte to tak, ze jsou to polovodice a staci jen nejaka vetsi vysokoenergeticka
castice, ktera se prozene strukturou pameti, no a hned mate bitik v p*deli.
To byl take duvod, proc se v dobach 0,8um struktur davaly paritni pameti. Pak
se prislo na to, ze pravdepodobnost takoveho jevu je nizka, tak se na to
vykvakli i u podstatne mensich struktur (pomijim schvalne jevy co probihaji v
integrovanych obvodech do nekolika mesicu po vyrobe).

Zkratka, pasky vam ochrani pred magnetickym polem i mensim pozarem sejf, na
tohle uloziste vam ani sejf nepomuze. Nehlede na dalsi moznosti odchodu
takove elektroniky.

Na cistou elektroniku pro zaohovani v zadnem pripade nespolehejte.

Spis udelejte raid-1, kde jeden z disku po provedeni xfs_freeze natvrdo
vypnete (hdparm -Y, ovsem nektere blbejsi disky se i po tomto probudi), xfs
unfreeznete a system jede dal v degradovanem poli (samozrejme muzete tam mit
spare disk, ktery nahodite misto toho vypnuteho). Jen si pak rano pri
vytahovani nesplest disky :o)

No a tech backupovych disku muzete mit nekolik, treba 5 pro tydenni backup.

Taky by mne zajimalo, kdy ext3 bude mit freeze/unfreeze?

--

                        Jaroslav Lukesh