uzivatele a prava

Bobby Gontarski Gontarski na seznam.cz
Čtvrtek Srpen 25 14:20:25 CEST 2005

Dobry den.

Nejsem velky "linuxista", mam jeden linuxovy server, ktery funguje jako brana a jinak se spis zabyvam windows. Proto mam mozna hloupy dotaz.

Kdysi jsem chtel udelat fileserver. Chtel jsem k tomu vyhradit samostatny pocitac. Nechtel jsem kupovat drahe licence na windows, tak jsem premyslel o linuxu a zacal jsem ho trosku poznavat. Cele to ovsem zhatila jedna vec a to system uzivatelskych prav, kterym linux disponuje.

Muj dotaz je nasledujici, chysta se nejaka podstatna zmena v jadre, aby linux byl schopny ovladat prava k souborum alespon na trosku komplexnejsi urovni nez jen vlastnik, vlastnici skupina a ostatni? Kdysi mi tu par z vas radilo, jak mam vyresit, kdyz chci trosku komplexnejsi prava - ruzne skupiny a podskupiny atd. To ale nechci, je to moc slozite a predevsim neflexibilni. Chci proste rict, ze tendle uzivatel z domeny ma pravo na to a to, ten dalsi zas trosku jina prava a treba chci mit deset uzivatelu a kazdeho s jinym pravem a pet skupin a kazdou s jinym pravem atd. Proste system prav temer a la windows :)

Chysta se v blizke budoucnosti neco takoveho pod linuxem?

Dekuji.