uzivatele a prava

Středa Srpen 31 18:41:17 CEST 2005

Martin Pokorny <pokokonf na purus.cz> wrote:
> Myslim, ze Petr Vileta nezvolil dvakrat vhodny priklad na dotaz a
> protoze se zda, ze s nim mam na vec podobny pohled, zkusim to jinak:

Ja som chcel predovsetkym ukazat, ze aj ked sa niektore riesenia zdaju
najlepsie, casto vobec nie su nevyhnutne ani nepridavaju na efektivite a
prehladnosti.

> [...]
> K datu D1-D100 jsou uzivatele nejak prideleni do skupin a ted:
> - odejte D50 a prijde misto neho D101, prebira jeho praci, musi mit
> pravo k jeho souborum
> - D40 prejde ze skupiny S1 do S3
> ...atd.
> Kazda skupina napr. 20 uzivatelu.
>
> U cca 300 uzivatelu a cca na 20 zakladnich skupin  reflektujicich roli
> uzivatelu ve firme neznam _prehlednejsi_ a jednodussi zpusob, nez
> veskera prava vztahovat ke skupinam a uzivatele pak rozhazovat po
> skupinach. Samozrejme je pak uzivatel clenem hodne skupin - linuxovych

Jednoznacne, takto to vsak vobec neodporuje unixovskej filozofii
pridelovania prav ani tomu, ako by to clovek riesil na unixe - pre rozne
ulohy vytvarat skupiny a pouzivatelov priradovat do nich.

> Co je na techto pozadavcich nestandardniho? Co je na snaze udrzet
> pruhlednou vazbu zarizeni-skupina a skupina-uzivatel zvracenoho nebo
> logicky spatneho?

nic. v unize by som to tiez (asi) riesil takto

> A hlavne, jak mam zajistit reseni techto pozadavku bez dolepovani acl a
> studia zdrojaku - tudiz, jak byste to resil vy - jednuduseji a
> prehledneji, kdyz jsou ta linuxova prava tak skvela a problemy jsou jen
> hloupost adminu?

To som nepovedal, prosim neprekrucajte moje slova. Povedal som ze na 99%
pripadov staci unixova filozofia.

Je mi jasne, ze ak mame 100 pouzivatelov a 100 roznych ukonov/suborov,
pricom jednotlivi pouzivatelia maju prava vykonavat rozne kombinacie ukonov
(citat a zapisovat do roznych suborov), bez ACL to bude zrejme strach a
hroza. Otazka vsak je, preco by take mnozstvo pouzivatelov malo mat pravo na
tolko roznych kombinacii ukonov...

Vo firmach sa pouzivatelia vacsinou rozdeluju do hierarchickych oddeleni, a
kazdy clovek nepracuje naraz v roznych oddeleniach. Toto je (mozno) struktura
mozgovych synapsii ale nie organizacnej struktury...

Linux IS user friendly, it's just selective who its friends are...