Skutecne hardwarovy RAID

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Úterý Únor 1 22:59:46 CET 2005

Jan Krnavek wrote:
: K sw raidu :
: provozoval jsem  dve masiny na 2.4 s raid 1 (disk mel vlastni ksandu) a
: pri vypadku jednoho disku mi masina nechtela nabootovat..takze tak.

	No, v souvislosti s nasledujicim dotazem je to jasne, ze
Vam nechtela nabootovat:

: Btw: ted me napada ,jak to chce sw raid poresit ,kdyz bootovaci disk
: muze byt jen jeden a ten zrovna odejde??? muzu mit bezpecne
: (bootovatelne) cely system na sw raidu?

	Ano, pokud delate SW RAID nad partisnou, je treba na kazdou
z nich zvlast (a do MBR prislusneho disku taky) instalovat GRUB nebo
jinyb boot-loader. Mate-li toto nainstalovane, nabootujete i z druheho
disku.

	GRUB ma tu vyhodu, ze pokud je jadro na tom stejnem disku jako
GRUB samotny (coz je obvykle), tak mu nevadi ani preskladani disku.
LILO ma zase nejakou specialni volbu pro instalaci na RAID-1.

	Kazdopadne s bootovanim z RAID-1 neni v principu problem, ale radsi si
pred zprovoznenim ostreho systemu overte, ze to mate nainstalovane dobre.

	Horsi samozrejme je, pokud disk odejde "jen castecne", jakoze
elektronika se hlasi, ale pri cteni BIOS zatuhne. Modernejsi BIOSy ale
umi SMART, takze i v teto situaci se dozvi (od disku samotneho) ze s diskem
nema cenu vubec komunikovat.

-Y.