Jak funguje speedstep/cpufreq/...?

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Pondělí Únor 7 10:20:06 CET 2005

	Zdravim,

mam takove dotazy k nastavovani frekvence procesoru (za behu pocitace)
- potreboval bych si ujasnit, jake jsou v tomto role procesoru, cipsetu,
ACPI a operacniho systemu.

	Situace: mam laptop Asus M6R (http://www.fi.muni.cz/~kas/m6r/)
s procesorem Pentium M; chipset neni Intel Centrino, ale ATI IXP.
Jadro (p4-clockmod) mne pri bootu nadava, ze naslo Pentium M, a ze misto
p4-clockmod mam pouzit speedstep-centrino, ktere pry umi navic menit i
napeti na procesoru, nejen frekvenci. Nicmene speedstep-centrino
mam zakompilovane v jadre a zrejme se nijak neprojevilo (rekl bych ze proto,
ze nemam cipset od Intelu). Je speedstep-centrino zavisle jen na procesoru
nebo i na cipsetu od Intelu?

	Nicmene zda se, ze p4-clockmod funguje (aspon umi menit frekvence).
Vicemene nahodou jsem ale narazil na dalsi vec: Kdyz necham mozne
frekvence procesoru nacitat z ACPI, dostanu frekvence 600, 800, 1000, 1200
a 1500 MHz. A skutecne pak frekvence jdou nastavovat pouze v techto krocich.
Kdyz ale vypnu nacitani moznych frekvenci z ACPI, dostanu daleko sirsi
skalu moznych frekvenci - od 175 MHz az po 1500 MHz celkem v sedmi krocich.
Ta cisla ale nejsou nijak delitelna 100 MHz (nektera dokonce nejsou delitelna
ani jednim MHz). Nicmene jednoduchym testem (cyklus v shellu) jsem vyzkousel,
ze ty frekvence skutecne odpovidaji vykonu procesoru. Druhy dotaz tedy je:
umi Pentium M menit frekvenci plynule, nebo jen v nekolika pevnych krocich?
A proc mi ACPI nenabizi i ty nizsi frekvence?

	Diky,

-Y.