Jak funguje speedstep/cpufreq/...?

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Středa Únor 9 17:26:46 CET 2005

Pavel Kankovsky wrote:
: Opravdu speedstep-centrino nevygenerovalo nikdy
: zadnou chybovou hlasku?

	Aha, uz asi vidim: 2.6.10 mi dava:
speedstep-centrino: obtaining ACPI data failed
Cili mozna CONFIG_X86_SPEEDSTEP_CENTRINO_ACPI=n by mohlo pomoct pouzit
speedstep-centrino i v 2.6.10+.

: > 	Nicmene zda se, ze p4-clockmod funguje (aspon umi menit frekvence).
: > Vicemene nahodou jsem ale narazil na dalsi vec: Kdyz necham mozne
: > frekvence procesoru nacitat z ACPI, dostanu frekvence 600, 800, 1000, 1200
: > a 1500 MHz. A skutecne pak frekvence jdou nastavovat pouze v techto krocich.
: > Kdyz ale vypnu nacitani moznych frekvenci z ACPI, dostanu daleko sirsi
: > skalu moznych frekvenci - od 175 MHz az po 1500 MHz celkem v sedmi krocich.
:
: Zajimave. p4-clockmod pracuje tak, ze umoznuje menit frekvenci ve
: zminenych asi sedmi krocich a to vicemene rovnomerne. Pouziva k tomu
: "modulaci hodin", jak to nazyva Intel (MSR IA32_CLOCK_MODULATION,
: Linuxove jadro tomu registru rika starsim nazvem IA32_THERM_CONTROL, viz
: nize).

	OK.

: speedstep-centrino bud bere informace z ACPI, nebo pouziva nadratovane
: tabulky vzate z intelskeho datasheetu, kde jsou povolene kombinace napeti
: a frekvence, pricemz jsou to vzdycky podobne hodnoty jako vyse uvedene a
: nikdy v te tabulce neni cislo mensi nez 600 MHz. Do patricneho registru
: (MSR_IA32_PERF_CTL) lze sice napsat leccos vcetne hodnot mimo inzerovane
: meze, ale Intel to explicitne zakazuje a vubec kolem primeho pouziti toho
: registru dost mlzi s tim, ze se to ma delat pres ACPI. Takze zkusit by se
: to mohlo, ale jen na vlastni riziko. :)
:
: (Kontrolni otazka: co znamena "nechat nacitat frekvence procesoru z ACPI"?

Myslel jsem CONFIG_X86_ACPI_CPUFREQ=y, ale ted se divam, ze je i
CONFIG_X86_SPEEDSTEP_CENTRINO_ACPI. Cili asi spis neni otazka ACPI nebo ne,
ale p4-clockmod versus speedstep-centrino (kdy to druhe se mi ve 2.6.10
zrejme nenainicializuje korektne, a proto prijde ke slovu p4-clockmod.
Jeste teda zkusim vypnout CONFIG_X86_SPEEDSTEP_CENTRINO_ACPI.

: Takhle to vypada, ze Enhanced SpeedStep je horsi nez modulace hodin, ale
: ono je to slozitejsi. E.S.S. opravdu meni frekvenci a napeti CPU, zatimco
: modulace hodin vlastni frekvenci nemeni, pouze zpusobuje, ze obcas na tiky
: hodin nereaguje. Ta druha funkce se (pokud je to povoleno) automaticky
: aktivuje v pripade prehrati CPU (jak ostatne nasvedcuje i zmineny starsi
: nazev registru) a jsem si temer jisty, ze je to presna ta funkce, co se
: oznacuje jako "CPU throttling". Je ale otazka, nakolik to dokaze zmensit
: spotrebu na CPU, ktery nic nedela.

	OK, diky za vysvetleni. Presny vliv na stav baterky bohuzel
nezmerim, protoze mi od 2.6.10 nefunguje nacitani stavu baterky
z ACPI (psal jsem i na acpi-devel a daval zaznam do kernelove bugzilly,
ale zatim se nikdo neozval). Proste od 2.6.10 mi nefunguje polovina
veci z ACPI.

	Jeste jednou diky za prvni odpoved na muj mail, ktera obsahovala
nejakou rozumnou informaci :-)

-Y.