technicky dotaz na GPL kicenci - ako to teda je

Petr Balas petr-news na balas.cz
Sobota Únor 26 19:23:57 CET 2005

Petr Vileta wrote:

> Ja nic takoveho nevyrabim a tudiz na tom zivnost zalozenou nemam, ale znam
> par takovych. Nejde o vyuzivani cizi prace, jde o pouzivani cizi prace.
> Kdyz nekdo vyrabi potahy na autosedacky tak take zneuziva prace vyrobcu
> aut?
>
> Prekvapuje me, ze muzu napsat closed driver pro Windows a zadnou licenci
> tim neporusim. Na webu M$ si najdu jak s jadrem nebo GUI Windows
> komunikovat (jake volat sluzby a s jakymi parametry)

Device Developer Kit je soucasti MSDN. T.j. za penizky.
Viz http://www.microsoft.com/whdc/devtools/ddk/default.mspx
Napsat driver bez DDK je sice teoreticky mozne ale prakticky temer
nerealizovatelna.
Pokud chcete podrobnejsi dokumentaci o konkretnich zalezitostech tak
to muze byt i o mnoho vice pezez. Viz (co znam) napr.
http://www.microsoft.com/whdc/devtools/ifskit/default.mspx

> a pak napriklad v Borland C++ (tedy zase ne M$) napisu driver

To minite jako vtip? Teoreticky je sice mozne napsat driver pro Windows
pomoci Borlanda ale prakticky to proste nejde.
Posledni DDK s kterym jsem si hral (WinXP verze) dokonce primo obsahuje
prekladac aby nebyly problemy.

Dnes jiz sice zadne Windows drivery nepisi ale napsal jsem jeden antiviroy
rezident takze o teto problematice prece jen neco malo vim :-)

> a muzu ho dodavat se svym HW. Je to ciste, nic neporusuji. Kdyz mam dobrou
> vuli a chci svuj HW zpristupnit i linuxove komunite, tak to najednou nelze
> a jsem nucen zverejnit svuj kod. Jakym pravem po me komunita pozaduje
> zverejneni meho kodu, me dusevni cinnosti?

Pozaduje ho podle autorskeho prava. Ono je to jen na vas. Podpora Linuxu Vam
prinese dalsi zakazniky a vy se musite rozhodnout, zda to za to stoji.
Nikdo Vas nenuti.
A ja jako zakaznik nehodlam byt zavisly na tom, pro jake jadro ten driver
prelozite. Prejdete ze SuSE na RedHata a prestanete podporovat SuSE a jsem
namydleny. Prejede Vas auto a ja mam s novými verzeni Linuxu smulu. To me
prijde jako HODNE blba investice.

> Nehlede na to, ze ve vetsine pripadu bude 90%
> toho zdrojaku driveru pro Windows i Linux stejna a bude se to lisit pouze
> volanim ruznych externich funkci kernelu nebo externich knihoven. Ze by se
> zde uplatnovalo starodavne pravidlo "pro dobrotu na zebrotu"?

Vy ten driver nebudete psat pro dobrotu. Vy ho budete psat protoze se tim
rozsiri okruh vasich zakazniku.  za to musite pristoupit na urcite pravidla
hry. Nikdo Vas nenuti.

> Vrattme se k memu prikladu. Uvadel jsem PCI pridavnou kartu do PC -
> voltmetr. Tam skutecne nemuze byt reci o zneuzivani linuxu jako zdarma OS
> pro provoz nejakeho black-boxu. Je to pridavna karta a vyrobce ma zajem,
> aby to bylo OS nezavisle a mohl to pouzit kazdy, kdo ma v PC PCI sbernici.

Pokud chce rozsirit okruh svych zakazniku i o uzivatele linuxu, musi hrat
podle pravidel. A nebo holt Linux podporovat nebude a proda mene voltmetru.

--
Petr Balas (petr at balas dot cz)