oprava filesystemu

Milan Keršláger milan.kerslager na pslib.cz
Středa Leden 26 16:30:50 CET 2005

On Wed, Jan 26, 2005 at 01:43:23PM +0100, Jaroslav Jirásek wrote:
> Potrebuji udelat e2fsck -c -f /dev/hda1.
> Filesystem je zivy, namountovany. Mam strach to udelat.
> Je rozumne to zkouset, nebo bych mel radsi ten disk
> vyndat do jineho pc? Ten pocitac, na kterem to potrebuji
> udelat nema disketu, cdrom, nic...
> Nebo staci remountnout ten disk na read-only?

Pokud mate k tomu pocitaci pristup, nastartujte do single user modu. Pak
nepobezi zadne procesy krome 1 shellu na konzoli (zadani cisla 1 nebo
pismene S jako parametru pro proces init pri natahovani jadra).

Vetsina distribuci ma ale nejaky nastroj na vynuceni fsck na vsech
discich behem startu systemu. Vetsinou je to existence souboru
/forcefsck (v koreni). Pak staci jen restartovat a pockat (pozor na to,
aby nedoslo k vetsi chybe a fsck neodmitnul opravu dokoncit automaticky
- to pak musite stat u konzole nebo mit upravene startovaci skripty, aby
se sputil SSH demon).

fsck se v pripade existence /forcefsck udela jako prvni pri pripojenem
korenovem FS read-only (a nasledne i pro ostatni FS).

Pokud je to jiny FS, nez korenovy, pak jen zastavte vsechny demony,
ktere tam mohou zapisovat, odpojte a udelejte fsck.

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz