oprava filesystemu

Jaroslav Jirásek jirasek na sauron.cz
Čtvrtek Leden 27 09:19:49 CET 2005

> Fsck s opravou chyb na zivem filesystemu je dobre akorat k tomu, abyste
> z toho fs nadelal sekanou.

Mel jsem vcera asi uvest, ze hlavni duvod, proc jsem to chtel provest je,
ze se na disku objevilo par vadnych clusteru. Chtel jsem, aby se oznacily
jako vadne.Pocitac funguje jako router. Filesystem je na ext3.

Chtel jsem to provest na bezicim stroji, aby nebyl vypadek. Nedrive jsem
se snazil disk remountnount ro. Skoncil jsem vsechny procesy, ktere podle
me mohly mit otevrene soubory. Bohuzel se mi to nezadarilo. Mount stale
tvrdil, ze zarizeni je pouzivano.

Zazalohoval jsem dulezite soubory (nastesti), nenechal jsem si poradit a
spustil
e2fsck na zivem filesystemu. Kdyz se me to asi 100x zeptalo, zda chci
opravit
nejake chyby (nesouvisejici s chybnymi clustery), uz jsem tusil, ze bude
nejaky
pruser. Po rebootu jiz pocitac nenabehl. Skoncil na "no init found".
Aspon uz nikdy nezapomenu, ze na rw filesystemu e2fsck se fakt delat nema.

> Fsck na fs remountnutem read-only vetsinou projde, ale trochu hrozi, ze si
> jadro bude pamatovat stav pred provedenim fsck a ze z teto diskrepance
> bude ponekud zmatene (dost take zalezi na tom, jak fsck s filesystemem
> manipuluje, kdyz provadi nejake opravy).
>
> Nejlepsi je opravovat uplne odmontovany fs, nebo hned pote provest
> reboot.

V pocitaci je jediny oddil /dev/hda1, vse je na nem. Pokud bych potreboval
opet opravit nejaky cluster, jak to spravne udelat? Oddil se mi remountnout
ro nepodaril. Myslim, ze jedina cesta byla prendat ten disk do jineho pc,
nebo nabootovat z cdcka napr. do rescue modu. Ale tenhle pocitac byl
bez disketove mechaniky, cdromky.

Jarda