Kancelar poslance Zieleniece na Linuxu

Sobota Červenec 9 16:59:44 CEST 2005

Petr Vileta <stoupa na practisoft.cz> wrote:
> No jo, souhlas. Jenze nekdo panu poslanci tvrdil, ze do pocitace si uzivatel
> nema instalovat veci sam, ale ze to me delat admin. To je prece kravina.

To nie je kravina, je to logicka vec a jedna zo zakladnych (nielen)
bezpecnostnych poziadaviek. Bohuzial v sucasnosti prevlada pristup a nazor
ze si "to" (spravovanie OS/SW) vedia ludia robit sami. Comu nasvedcuje aj
pocet zavirenych pocitacov, otvorenych proxies a spamujucich gateway na
internete.

> Admin ma opodstatneni v sitich o desitkach ci stovkach pocitacu, ale v
> poslanecke kancelari, kde je 3-5 notebooku a to jeste nemusi byt ani spojene
> do LAN, ale jsou pripojene pres internet, tam si skutecne kazdy uzivatel ma
> pravo instalovat co chce.

Jaj, takze ak ma organizacia 5 ludi a nema zamestnaneho admina tak ma kazdy
pravo zasrat pocitac virusmi, spamwarom, zmazat vsetky data a je to plne v
poriadku, vsak?

Je mi jasne ze organizacia o 5 ludoch si len velmi zriedka moze dovolit
platit vlastneho admina na plny uvazok. Ale mnoho takychto organizacii si
plati externych uctovnikov tak preco by si niekoho nemohli zamestnat aj za
takymto ucelom? Trh s takymito sluzbami zatial nie je velmi rozvinuty ale
bolo by nacase...

> Ostatne ten notebook ma poslanec zapujceny jako vec a muze si s nim delat
> co chce, treba zatloukat hrebiky.

Ale musi byt za svoje konanie zodpovedny. Ak niekto zatlkanim klincov
poskodi notebook, ktory mu nepatri, date mu ho k nahrade a predpokladam ze
len malokto sa bude stazovat ze to netusil.

Ak vsak niekto zaviri stroje, zasmpamuje providera a zaradi sa/jeho do
blacklistu, zmaze dolezite data pripadne ich preposle partnerom/zakaznikom
konkurencii (alebo to za neho urobi nejaky virus), hned sa bude stazovat ze
za to nemoze pretoze tym pocitacom nerozumie.

M$ Win's are shit, do not use it !