Mandrakistovy dojmy z FC4

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Středa Červenec 13 23:36:39 CEST 2005

Dobrý den,

instaloval jsem Fedoru 4 (bylo tak žádáno, tak nerýpejte že není doporučováno
od IBM) na IBM server (celé dvd), no naprostý propadák. Sice se mi povedla
asi na popáté nainstalovat (pouze v text. režimu), Xy po úpravě xorg.conf jen
v 640x480 (aspoň něco), odmítá se to nainstalovat do LVM (na scsi hw raidu,
anaconda bezpečně padá), po instalaci po bootu udělá naprosto bezchybný reset
(to už tu bylo i během instalace v grafice, proč ignoruje tu chybu při
zavádění ovladače grafiky???). Naštěstí se mi povedlo v té příšernosti jménem
grub (proč mi nedá svobodně na výběr také lilo?) mu vnutit singleusera a
změnit initlevel na 3 a grafiku na vesa, pak už jel. No ale správcovské
nástroje v Xech veškeré žádné, aspoň v menu se mohly objevit... Tedy pánové,
starý RH 7.1 blahé paměti byl 100x lepší!

No nic, jen že když jsem tam strčil dvd mandriva, tak problémy nebyly,
instalace jaksi "sama od sebe" už probíhala v textovém režimu až do úspěšného
finále. Hlavně že původně to byl jen upravený redhat, že?

Ano, namítnete, su blbá trubka, měl jsem se podívat do dokumentace v čem se co
jak nastavuje, ale pánové, ruku na srdce, jednak je rok 2005 a navíc již před
8 lety redhat obsahoval jak Xkové (v menu!!!), tak i konzolové "all-in-one"
konfigurační nástroje (kdo se v tom bordelu co je v /etc/sysconfig má
vyznat). To že defaultní gnome má poloprázdné menu bych překousl, když pustím
gdm, můžu si vybrat kde, kde je toho 2x tolik, ale ani tam není vše co by
mohlo (jak jsem zvyklý z Mandrake). Ani webmin to nemá anbo jsem ho
nenašel... Mě by to až tak nevadilo, ale těm co ho budou spravovat asi velmi.

Když už jsem t měl celé nainstalované, i v tom prehostorickém rozlišení jsem
se chvilku porozhlédnul, cože ta frdola je vlastně zač, mé zjištění přesně
odpovídá tvrzení, jehož původ jsem dosud již pár let nechápal - že totiž
linux není "by default" připraven pro uživatele a musí se hodně
"customizovat". Ano, mám také hodně customizované své prostředí v mandrakovi,
ale nainstaloval-li jsem již před 2 lety Mandrake totálnímu wokennímu bfučku,
nebyl pro něj problém v tom hned dělat a o radu se mě od té doby ptal jen 2x!

No nic, zálibně jsem se podíval na modroučké 9GB dvdčko mandrivy a vzpomněl
jsem si na přes rok starou poučku elektronického známého MK (vytesat!!!):

"Je-li při instalaci Linuxu v dostatečné míře použit Fernet, je výsledným
nainstalovaným systémem Windows."

O "Frdole" to dle mého tedy platí dvojnásob...

Mějte se pěkně,

--

                        Jaroslav Lukesh