OT: Clanek Liberalniho institutu

Bohdan Milar bohdan.milar na liberix.cz
Čtvrtek Červenec 28 16:12:12 CEST 2005

Peter Surda napsal(a):

> Este upresnim: jadro problemu je, ked je interoperabilite branene nie
> konkurencnym bojom na trhu, ale pravnym bojom. Ten by som rozdelil do dvoch
> kategorii:
> - iniciovane aktivitou firmy (Microsoftu), t.j. softwarove patenty
> - iniciovane aktivitou statu, napr. pozadovanim pouzivania uzavretych standardov
> obcanmi pri komunikacii
> V oboch pripadoch ide o skutocne zneuzitie monopolu (lebo monopol priamo vyplyva
> zo zakona).

Dekuji, to je presne to, co jsem chtel rici. Monopol neznamena, ze firma
presvedci vetsinu lidi, aby kupovali jeji produkty. Tehdy totiz stale
existuje (byt jen latentne) konkurence a neni to tedy zadne selhani trhu
(at uz se mensine onen produkt libi nebo ne). Problem (tj. skutecny
monopol) nastava v okamziku, kdy je pouzito nasili, a tim zmrzacen trh
(trh = soubor svobodne provadenych transakci mezi lidmi). Je jedno, zda
toto nasili provadi ona firma (natlak, vydirani) nebo stat (vymahanim
patentu apod.) Stat ma branit pokrivovani trhu a ne ho sam zpusobovat.

> Riesenim je teda:
> - jednoznacne odmietnut softwarove patenty
> - stat musi na komunikaciu s obcanmi pouzivat otvorene standardy
>
> Ked sa tieto 2 kroky vykonaju a MS bude stale dominantny, tak je to jednoducho
> neschopnost konkurentov.

Presne tak! Liberalismus a kapitalismus nelze oddelovat. Kapitalismus
(svobodny trzni system) je prirozenym dusledkem liberalismu (svobodne
usporadani cele spolecnosti).

--

S pozdravem

Bohdan Milar