OT: SI a jednotky datoveho objemu

Libor Chocholaty libor_ml1 na mts.cz
Středa Červen 15 17:56:34 CEST 2005

martin.kula na deltaes.cz wrote:

>OK,
>
>vsichni tady michame hrusky s melounama ;-)))
>Neicmene, kB (kilobyte) nelze zamenovat s km (kilometry) to uz je asi
>trohu moc. Mel jsem na mysli predpony. Pravda nejde o dvojkouvou soustavu,
>ale rekneme soustavu (nazveme ji treba soustavou informatickou ;-)))
>ktera z dvojkove vychazi. Proc by pokom predpona kilo v takoveto soustave
>nemohla znamenat 1024 na rozdil od kila v soustave SI (kde nejspis vsechny
>jednotky, ktere predponu kilo pouzivaji vychazeji ze soustavy desitkove).
> [...]
Problemy nastanou v okamziku, kdy komunikujete s nekym mimo IT, ktery
nedokaze pochopit, ze kdyz rikate kilo nemyslite kilo (10^3 - dle SI),
ale Kilo (2^10 - informaticke kilo). U Mega je to jeste vetsi zmatek,
protoze nemuzete rict Mega s velkym M, protoze velke M uz ma. Dokonce
jsou lidi, kteri pouzivaji zkratku mb pro Megabit ve vyznamu 2^20 bitu.

Staci se podivat jaky je zmatek v pouzivani jednotek v prikazu tc - kbps
jsou kilobyty za sekundu a kbit jsou kilobity za sekundu. Vysvetleni, co
zkratky znamenaji je taktez dost matouci. Svetlo se do toho snazi vnest
treba zde:

http://www.docum.org/docum.org/faq/cache/74.html
http://mailman.ds9a.nl/pipermail/lartc/2003q4/010824.html
http://mailman.ds9a.nl/pipermail/lartc/2003q4/010826.html

Moc se jim to vsak nedari, protoze ani jejich priklady proste nevychazi.

Libor