odchazejici disk? - delsi ... jeste delsi

Martin Cupak M.Cupy na seznam.cz
Neděle Červen 19 23:14:18 CEST 2005

Zdravim,
s odchazejicimi disky se taky trochu potykam.

JaFi napsal(a):
 > 9 Power_On_Hours          0x0032   078   078   000    Old_age Always
       -       16451
 > # 1  Extended offline    Completed without error       00%        66
      -

hmmm, ten disk ma zjevne trochu zmatek v power-on-hours,
ma nabehano tech >16451h (tabulka "Vendor Specific..." )
nebo 66h (cas testu)?
pokud ma >16451h, ma na chybu narok.
(pozn: neklepat, neklopit. leta behajici disk bez magneticke
pasti na necistoty - vetsina IDE - po polozeni minitoweru
a prevozu autem rychle odejde :-)

JaFi napsal(a):
> ja vedel, ze je spusten test na ten druhy disk. Vysledek je stejne
> naprosto stejny. Zadna chyba a zadne chybove hlasky jako u prvniho.

A) PRICINA - chyba povrchu
SMART system v modernich discich automaticky realokuje
vadne sektory. Disky nekterych vyrobcu (treba Seagate)
to reportuji, asi takto:
# smartctl -a /dev/hda
   5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   097   097   036    Pre-fail
Always       -       155
nevim jak vas WD, ale treba IBM alias Hitachi zde taktne mlci,
posleze zahy mre.
problem je poznat jen z DMA timeouts v syslogu a par
poslednich chyb v internim logu SMART.
Pokud SMART funguje optimalne (predikuje chyby z cetnosti
chyb CRC pro dane bloky) nemusit s badblocks nic najit.
ono je to tak ostratne vymyslene. Pokud se disk opravdu
rozhodne odejit, zadne realokace to nespasi...

V jednom tezko dostupnem stroji mame disk kde co tyden
pribude nekolik realocated sectors, nekolikrat to nenabehlo
(kolize startu systemu a SMART realokace, spravil nasilny reboot
vyp-zap, operator-laik ovladany po telefonu) a furt to zije,
uz vic jak 1/2 roku, celou noc zapnute, pres den vypnute.
A muze to zit zjevne jeste _hodne_ dlouho, klidne i ve Vasem pripade.
Ale udrzovano to JEN je s vedomim zakaznika dokud to neodejde,
z duvodu narocne dostupnosti a slozite demontazi zarizeni.
(tento pristup nikomu nedoporucuji)
Pokud to mate v nejakem dostupnem, a zaroven aspon trochu
dulezitem stroji, kupte novy disk a vymente, usetrite si
starosti.

B) PRICINA - Ksanda
pokud ten stroj v teto konfiguraci ma nabehano >16451h,
ksandou to asi nebude.
pokud jde o novou instalaci, muze byt.
Nedavno jsem testoval par ksand, rozdily byly prekvapive.
UDMA pouze 33MB/s, rozdil doby rychlosti kopirovani
nejlepsi:nejhorsi 1:2.

M.

Martin Cupak < M.Cupy at seznam.cz >
User friendly things make u(ser)s lazy and thus silly.