bootloader W98 a loopback ve Fedora 2

Mr. Beeba mr.beeba na volny.cz
Úterý Březen 22 16:04:39 CET 2005

> dobrý den,

take preji dobry den pane Synek,

> ono to cele nebude zas tak jednoduche,
> jde tu podle meho o nekolik veci soucasne,
> 1. fdisk /mbr funguje, ale ten pouze provede obnoveni
>    loaderu v /dev/hda, cili tzv. MBR (master boot record)
>    a to ne nejakym opsanim odnekud, ale jeho novym vytvorenim,
>    a nejake /dev/hda1 (c: po windowsku) ho vubec nazajima.

ehm, uplne nesouhlasim - melo-li by to byt jak rikate, coz by bylo krasne,
musel bych mit uz davno Windowsi loader v MBR. To ale nemam.
Nejdrive jsem musel v BIOSu vypnout nejakou antivirovou ochranu,
ktera Widlackemu fdisku (ktery na rozdil od linuxu zrejme saha na disk pres
BIOS) zamezovala zapis do MBR. Pak jsem nabootoval z CDcka W98
a spustil fdisk /mbr. Tou dobou jsem z RH7.3 mel do MBR natazene LILO.
Po spusteni fdisk /mbr se najednou zacal misto LILO bootovat GRUB.
Windowsi fdisk jej stezi vycetl od nekud z linuxu. GRUB byl ale po me mylne
instalaci schovan v /dev/hda1, tedy v bootsectoru Widlacke partisny.
Odtud dedukuji, ze Widle maji schovanou pro pripad havarie kopii bootloaderu
jeste v bootsectoru systemove partition, odkud jej v pripade potreby do MBR
natahnout onim nedokumentovanym fdisk /mbr. To je - podle me - jedine
racionalni vysvetleni, proc se v MBR misto LILO neobjevil W98 bootloader,
ale GRUB.

> cili nezbyva nez opravit onen "bootrecord" v /dev/hda1 a to
> lze mnoha mnoha zpusoby od rucni editace jakymkoliv hexa
> editorem az po pouziti sofistikovanych nastroju typu Norton
> Disk Editor. Popis stuktury je natolik notoricky znamy (je
> totiz velice podobny fat16), ze pritel Google poradi snadno a rychle.

Mno nevim sice presne jak vypada Windowsi bootloader a jak funguje,
ale tipoval bych, ze se jedna o kratoucky program v radu stovek bytu, ktery
BIOSu rekne kde pokracovat v bootovani a ukazuje nekam do root adresare
windowsi Widle-system partition, kde uz najde sve oblibene soubory *.sys.

O co jsem - podle meho mineni - prisel, je tenhle kratky programek a to jak z
bootsectoru Widle-system partisny, tak ze zacatku MBR (pokud vim, ten se
sklada z bootsectoru a partition table).

MSDOS skutecne moji Widle-systemovou partition neprecte, pac je to FAT32,
zatimco ten umi jen FAT16 - aspon bych predpokladal, ze to tak bude.

Radil jsem se s pritele Googlem a mam takove tuseni, ze fsck.vfat byl velmi
blizko reseni podobnemu, jako popisuje webova stranka
http://support.microsoft.com/?kbid=246146. Jedna se tam sice o nejaky
dskprobe.exe, coz me moc nezajima, ale podstana je zminka o  kopirovani
zalohy bootsectoru. To totiz chtel fsck.vfat taky. Vysypal na me dloooouhy
seznam rozdilu mezi bootsectorem a jeho backupem. Zatrhnul jsem mu to,
protoze jsem vedel o zaloze FATky, ale nikoli o zaloze bootsectoru.
Myslite, ze zapisem GRUBu do /dev/hda1 se prepsala jen prvni kopie
a backup zustal OK? Pokud ano, mohl by mi fsck.vfat pomoci...

Jirka