bootloader W98 a loopback ve Fedora 2

Petr Balas petr-news na balas.cz
Úterý Březen 22 18:50:54 CET 2005

Mr. Beeba wrote:

> [...]
> musel bych mit uz davno Windowsi loader v MBR. To ale nemam.
> Nejdrive jsem musel v BIOSu vypnout nejakou antivirovou ochranu,
> ktera Widlackemu fdisku (ktery na rozdil od linuxu zrejme saha na disk
> pres BIOS) zamezovala zapis do MBR. Pak jsem nabootoval z CDcka W98
> a spustil fdisk /mbr. Tou dobou jsem z RH7.3 mel do MBR natazene LILO.
> Po spusteni fdisk /mbr se najednou zacal misto LILO bootovat GRUB.
> Windowsi fdisk jej stezi vycetl od nekud z linuxu. GRUB byl ale po me
> mylne instalaci schovan v /dev/hda1, tedy v bootsectoru Widlacke partisny.

Ach jo. Standartni MBR bootsektor se koukne do tabulky rozdeleni disku,
najde aktivni partition, nacte jeji bootsektor (prvni sektor) a spusti jej.
(pro doplneni - takto se chova DOSovy MBR sektor, lilo a grub umi vice)
Vy jste jej obnovil a proto se zacal spoustet bootsektor z /dev/hda1 t.j.
grub. Nyni jeste musite do /dev/hda1 bootsektoru dostat nazpatek Win
zavadec. To umi prikaz sys (nabootovat z DOS diskety a spustit "sys C:"
a musite byt prepnuty na Acko). DOSovou disetou je minena disketa se stejnou
verzi DOSu jak byl ve vasich Windows, pouzit botovaci disketu z DOS 6 neni
dobry napad !!!
I tak je ale vhodne si nekam bokem vykopirovat IO.SYS, MSDOS.SYS a
COMMAND.COM a pokud to posleze nabootuje do holeho DOSu tak je tam nasypat
nazpatek.

> Odtud dedukuji, ze Widle maji schovanou pro pripad havarie kopii
> bootloaderu jeste v bootsectoru systemove partition, odkud jej v pripade
> potreby do MBR natahnout onim nedokumentovanym fdisk /mbr. To je - podle
> me - jedine racionalni vysvetleni, proc se v MBR misto LILO neobjevil W98
> bootloader, ale GRUB.

Nemaji, jen zavadeni je vicestupnove.

> MSDOS skutecne moji Widle-systemovou partition neprecte, pac je to FAT32,
> zatimco ten umi jen FAT16 - aspon bych predpokladal, ze to tak bude.

> ale podstana je zminka o  kopirovani zalohy bootsectoru.

Opravdu bootsektoru? Nebyla ta zaloha FAT tabulky?

> To totiz chtel fsck.vfat taky. Vysypal na me dloooouhy
> seznam rozdilu mezi bootsectorem a jeho backupem. Zatrhnul jsem mu to,
> protoze jsem vedel o zaloze FATky, ale nikoli o zaloze bootsectoru.
> Myslite, ze zapisem GRUBu do /dev/hda1 se prepsala jen prvni kopie
> a backup zustal OK? Pokud ano, mohl by mi fsck.vfat pomoci...

Pokud se opravdu jedna o bootsektor, tak by obnoveni ze zalohy mohlo pomoci
(FAT32 si tusim ze opravdu zalohu bootsektoru nekam dela).

--
Petr Balas (petr at balas dot cz)