prihlasenie ak shell=/bin/false

Dalibor Straka dast na panelnet.cz
Úterý Květen 3 23:34:17 CEST 2005

On Tue, May 03, 2005 at 11:19:57PM +0200, Vaclav Stepan wrote:

> Ano, mate pravdu, ze dotycny se pak nemuze primo prihlasit
> pres SSH ci jinou sluzbu, ktera pusti shell.
> Jen jsem chtel upozornit, ze to neni samospasitelne ---
> to, ze nekomu zakazete prihlasit se primo, jeste neznamena,
> ze dotycny nemuze ziskat shell neprimo a je potreba
> premyslet i nad ostatnimi sluzbami, ke kterym ma pristup.
>
> Takovy mirne vykonstruovany priklad:
> Mate stroj dostupny pres SSH a NFS. Dotycny tam sice ma ucet,
> ale nemuze nalogovat pres SSH, protoze ma /bin/false shell. Staci ale,
> abyste jeho data mel ulozena v normalnim /home/user/,
> [...]

S tim nfs jsem si nedavno vyzkousel take hezkou vec. Kdyz budete
exportovat /home/user, tak se do jeho adresare kazdy vkrade. Staci
se podivat jaky UID ma adresar /home/user, zalozit si u sebe uzivatele
se stejnym UID a primountovat si tento adresar.

(Pokud je export tohoto home omezen na prislusna IP, tak si udelat
skript a zmenit si svoji IP na tu spravnou a udelat utok velmi rychle.
Vyzkouseno v podminkach cvut.cz ;-), tzn. zmena IP nevadila.)

NFS je dobre kdyz
a) je read only
b) clovek zna jeho slabiny, pak muze vyuzit jeho prednosti

-- Dalibor Straka