nagios - remote test na RH6.2

Miroslav BENES miroslav.benes na zdas.cz
Pátek Květen 27 16:46:29 CEST 2005

Přeji krásný den a nadcházející víkend !

Pokouším se tu rozchodit Nagios. Na FC3 to šlapě pěkně až na jednu
maličkost (viz níže), ale to není zase až tak důležité.
Chtěl bych ale kromě "pasivního" testování dostupnosti služeb na
sledovaných stanicích (kteréžto si dělá nagios ve vlastní režii)
testovat i jiné údaje, dostupné jen lokálně. Na toto (pokud jsem to
dobře pochopil) slouží nagios-nrpe, který běží jako démon a vyřizuje
dotzy z centrály pomocí lokálních nagios-pluginů. Aspoň takto se mi to
podařilo zprovoznit (z "centrálního" serveru jsem se úspěšně dotaoval na
zaplnění disku na stanici).

To je všechno fajn. Ale jak se to dá zprovoznit pro sledování serverů,
které jsou starší ? Konkrétně RH6.2. Sice jsem našel na
http://ftp.riken.jp/Linux/dag/redhat/6.2/en/i386/RPMS.dag/ nrpe balíčky
pro RH6.2, ale už tam nejsou ty "lokální" plug-iny které fyzicky
provádějí testy. A src.rpm se mi nepovedlo přeložit, protože jeho
závislosti jsou dost šílené :

Installing nagios-plugins-1.4-2.rf.src.rpm
error: failed build dependencies:
        fping is needed by nagios-plugins-1.4-2.rf
        ntp is needed by nagios-plugins-1.4-2.rf
        samba-client is needed by nagios-plugins-1.4-2.rf
        openssh-clients is needed by nagios-plugins-1.4-2.rf
        qstat is needed by nagios-plugins-1.4-2.rf
        openldap-devel is needed by nagios-plugins-1.4-2.rf
        mysql-devel is needed by nagios-plugins-1.4-2.rf
        postgresql-devel is needed by nagios-plugins-1.4-2.rf
        perl(Net::SNMP) is needed by nagios-plugins-1.4-2.rf
        net-snmp-devel is needed by nagios-plugins-1.4-2.rf
        net-snmp-utils is needed by nagios-plugins-1.4-2.rf

To už bych musel přeinstaovat pomalu celý systém :(
Nemáte nějaký nápad, případně tip jak tyto testy zprovoznit i na starším
RH ?

A nakonec dotaz na zmíněnou maličkost - jde o grafické výstupy z
Nagios-u. Možná je to jenom nějaká ptákovina, ale nevypadá to hezky :
Pokud si vyvolám grafický výstup Reporting -> Trends, pak se hezky
barvičkami znázorní, kdy byla služba/počítač nedostupná/dostupná atd. Je
to sice hezké, ale jak jsem vyzkoušel, funguje to jen u služeb (a
počítačů), kde se jejich stav někdy změnil. Pokud byla služba od začátku
spuštění nagios-u vždy dostupná, nezobrazí se zde nic a celý zobrazovaný
časový úsek je prohlášen za "Indeterminate". Je to normální chování nebo
chybička v programu nebo je něco špatně nakonfigurováno ?

Předem děkuji za odpovědi.

Miroslav BENEŠ
System administrator
Žďas a.s.