uzivatele a prava

Martin Pokorny konf na cronax.com
Sobota Září 3 06:15:50 CEST 2005

Martin Kraus napsal(a):

>by me zajimalo, jak naprogramujete prava, ktera poznaji, kdy uzivatel chce
>skutecne neco zapisovat a kdy jen neumi mackat klavesy.

to jsem nepochopil. Prava prece nemaji za ucel poznavat, co chce delat
uzivatel, od toho je aplikacni sw. Prava mu to maji bud umoznit, nebo
zakazat. Jestli se jim to provede prostrednictvim aplikacniho sw, je to
problem toto softu a to neresim.

>pristupova prava nejsou proti blbosti uzivatelu, ale na urceni prav.
>pokud chcete aby uzivatel nemohl mazat ci zapisovat, tak mu ta prava nedate,
>to snad linux umi.

s tim tak uplne nesouhlasim.

>na vetsine dat nemuzete dost dobre rict, ze kdyz je uzivatel muze tvorit,
>nemuze je menit. kdyz je muze menit, muze menit i jejich velikost, muze je
>tedy i vsechny smazat. a rozdil uz je pak pouze jestli samotny nazev prazdneho
>souboru je v adresari nebo neni.

Ve vetsine pripadu souhlas, uvedl jsem par prikladu, ktere nespadaji pod
"vetsinu dat". Ukazte mi uzivatele, ktery programuje
assign/reset/truncate na nejakem databazovem programu. Nebo aby *.dat
oteviral ve wordu... to uz by byl ultrablb a proti takovym neni obrany.
Ale je dost zmatkaru, jinak pocitacove slusne gramotnych, kteri jsou
schopni v navalu hruzy kam se dostali, klidne smazat obsah cele slozky.

>to je snad lepsi vysvetlit kazdemu uzivateli zakladni pouziti pruzkumnika ci
>co jineho desneho pouzivaji, stejne jako jim vysvetlit jak zapnout pocitac,
>zakladni editaci ve wordu a excelu, jak pouzivat browser a mailovy klient.
>zadna prava na serveru vam tohle nedokazou vynahradit.

proste si to nemyslim. I v navaznosti na predminuly odstavec by pak
pravo read-only nemelo zadny smysl - stacilo by uzivatelum vysvetlit,
kam nemaji lezt. K cemu jsou systemove soubory read-only? Aby s nimi
blbec uzivatel nemohl nic udelat - pouceny by to neudelal. Nejsou tedy
prava _i_ proti blbosti uzivatelu?

M.