instalator v Linuxu

Petr Dusek Petr.Dusek na unob.cz
Čtvrtek Duben 6 11:18:31 CEST 2006

Slavek Banko wrote:

> Ano, ano - je třeba více takových programů, které někdo někdy udělal a už
> se o ně nehodlá starat. Problémy takových programů nejsou podstatné.
> Natož aby se někdo zatěžoval možnými bezpečnostními chybami.
> Nejdůležitější je jen podporovat jejich další šíření.

   Myslim, ze nikdo nemluvi o PODPORE sireni. Rec je o NEBRANENI. To je
dost zasadni rozdil. Navic, u vetsiny takovycho utilit o nejakem
bezpecnostnim riziku, ktere by se vynorilo casem, nelze mluvit:
utilitka, ktera mi kazde rano pripomina, co mam ten den udelat, a tyto
informace pouze cte z TXT souboru (zapisuju rucne, to se mi nechtelo
psat) obsahuje tyto potencialne nebezpecne instrukce: otevreni souboru
pro cteni, cteni ze souboru, vypis dat na monitor, zavreni souboru. Mam
hledat a pouzivat nejakou nahradu za plny Otlouk? Na co?

> Chápu, že Linux má stále co dohánět - působí uživatelům překážky v jejich
> snaze o zhroucení systému. To by se rozhodně mělo řešit...

   Nesouhlasim. Naopak, bezpecnostni model Linuxu je v tomto smeru
nebezpecny. Vidim to na sobe. V Linuxu si stale nejsem jisty, a proto se
snazim (celkem logicky) rootsky ucet nepouzivat. Jenze kdykoli chci neco
priinstalovat, musim ho pouzit.
   Docela bych privital nejake opravneni poloadmina, neco ve stylu
"muzes instalovat, odinstalovavat - ale nesmis sahat do knihoven, do
jadra, ..." Jako root muzu odinstalovat cokoli tak, ze to proste smazu.
Jako poloadmin bych se dovedel, ze tam nesmim, a ze musim pouzit
balickovaci system.
   Linuxovy model velmi dobre funguje tam, kde je jeden (nebo skupina)
lidi, kteri mohou cokoli, ale take znaji vse potrebne, a pak zbytek
tech, kdo nevedi a nechteji vedet.

 PD.