Presny cas PC x TV

Michal Dobes dobes na tesnet.cz
Sobota Srpen 12 11:02:31 CEST 2006

Miroslav Benes napsal(a):
> Pro upřesnění - příjem je z kabelovky (analog), "centrála" má na sobě
> spoustu talířů, takže to berou ze satelitu.
> Na přenosové zpoždění jsem taky myslel, ale geostacionární družice visí
> ve výšce cca 40 tis km, což odpovídá zhruba 0,25 s, zatímco pozorované
> 2s by se nastaly při odrazu od Měsíce.

Ten signál po Zemi urazí pěknou řádku km, která je klidně v řádu
zem-sat-zem části. Dále do toho zpoždění kecá process MPEG2 kódování
analogového signálu, které musí být se zpožděním, protože potřebuji
několik snímků po sobě pro seskládání digitálního streamu. Další
zpoždění přinese multiplexování několika MPEG2 streamu dohromady do
jednoho přenosového kanálu, kde z toho vznikne jeden digitální stream.
Další faktor, který ovlivní zpoždění je blokový FEC a dále
prokládané vysílání snímků. A na straně digi příjmu se zase musí čekat,
než dotečou všechny data k jednomu snímku a dekódovat je, což také
chvíli trvá. A jestli daná kabelovka sama má páteřní linky v digitálu,
tak máte další zpoždění. A i pokud je celá v analogu a trochu profi,
tak další zpoždění bude před analogových vysíláním, jestli synchronizují
modulátory mezi sebou.
A berte fakt, že mezi analogovým výstupem ze studia, je slušná trasa do
místa, kde probíhá MPEG2 kódování a z tohoto místa je trasa někam úplně
jinam, kde probíhá multiplexing signálů dohromady a z tohoto místa
signál běží někam jinam, kde je fyzický uplink na satelit. :-)

A co se rádii týče, tak situace je úplně stejná, dneska je často
distribuční trasa k pozemním vysílačům přes satelit, takže to jejich
sebevědomé pípání přesného času je třeba brát s rezervou...

M.