Jak zálohovat / obnovit FreeBSD

Miroslav BENES miroslav_benes na zdas.cz
Pátek Srpen 25 08:21:36 CEST 2006

Přeji krásný den !

Prosím o radu - potřeboval bych zprovoznit postup, kterým by se
zálohoval server s FreeBSD (vč. případné obnovy). Bohužel se v *BSD moc
nevyznám. Stroj na kterém to běží navíc nemá vypalovačku ani páskovou
jednotku.

Záloha :
========
BSD : time dump -L -0 -a -u -f - / | gzip -9 | nc zalohovaci_stroj 1234
Linux : nc -l 1234 >/tmp/bsd-dump.gz

Tento postup zdá se funguje. Podle dostupných informací by se takto měl
zazálohovat celý systém (i "naživo").
BTW číslo portu jsem si zvolil podle příkladu v manuálu k nc. Je pro
toto použití (tj. přenášení záloh) nějaký port předurčený ?
Jak se dá zabránit, aby se nějaký škůdce nemíchal do přenosu dat ?
Napadá mě akorát iptables a omezení na zdrojou IP adresu. Protože
zajistit malé a jednoduché nc asi nepůjde ..

Obnova :
========
To bude větší oříšek.
Potřeboval bych nějaké nástroje, kterými bych rozparceoval disk,
připravil filesystémy pro BSD a pk na ně nahrnul data. Ale to asi z
linuxu nepůjde. Nebo se pletu ?
Tento krok (rozparcelování disku + formát) bych dokázal oželet - máme k
dispozici instalačku aplikace, která obsahuje i FreeBSD. Pokud spustím
instalaci a utnu ji po rozdělení disku, měl bych mít připravené
naformátované svazky.

Horší ale bude samotný přenos dat. Zkoušel jsem svazky připojit na FC3,
ale zjistil jsem, že mount podporuje filesystém ufs jen pro čtení.
Proč ? Je to nebezpečné a hrozí ztráta dat ? To by ale v případě obnovy
na čistý disk nevadilo. Nebo to snad nejde už z principu ? Ale BSD přece
mají také otevřené zdrojáky, takže je mi ta chybějící rw podpora trochu
podezřelá.
Podle hlášení na konzoli (podpora UFS je přeložena jen pro čtení) by to
mohla vyřešit kompilace jádra. Ale to není to pravé ořechové, protože v
ideálním případě by se na to hodila nějaké live distribuce, která bude
mít jádro předem připravené (a bez podpory RW).

Napadlo mě ještě použít live distribuci BSD, ale ani toto nezabralo.
Podle popisu by se jako live distribuce měla dát použít
FreeSBIE-1.1-i386.iso, ale po nabootování se zasekne hned na začátku :

"
Boot from ATAPI CD-ROM :
CD Loader 1.2

Building the boot loader arguments
Looking up /BOOT/LOADER... Found
"

Zkoušeno vypálením na dvě různá média.

Poradíte někdo lepší postup (v ideálním případě pomocí linuxových
nástrojů) ?
Přdem děkuji.

Beneš.

.