motherboard pro linux

Michal Kaspar mkaspar na it-media.cz
Sobota Únor 4 09:39:54 CET 2006

On Sat, Feb 04, 2006 at 04:00:52AM +0100, Petr Vileta wrote:

> Ono to s linuxem souvisi jen malo, ale muzete mi vysvetlit proc?
> Ja delam vic na widlich a tam k mnohemu HW existuji drivery od M$ a od
> vyrobce. Zasadne pouzivam ty od vyrobce, protoze ty vzdycky funguji a
> funguji vzdy lepe, nez Mrkvosofti drivery.
> Takze predpokladam, ze i closed source driver pro linux od vyrobce bude
> nesrovnatelne lepsi, nez co dokaze zbastlit nekdo z linuxove komunity.
> Navic to zrejme bastli bez dostatecne dokumentace k danemu HW, tedy stylem
> pokus - omyl.
> Ale mozna se pletu ;-)

Pletete se (alespoň v řadě případů) téměř určitě. Mé skušenosti s closed
source ovladači jsou jen ty nejhorší (a to se týká v podstatě čehokoli,
co si zkouší instalovat uzavřené binární moduly). Při jejich používání
jsem zažil nespočet pádů systému, což se mi při používání pouze open
source ovladačů stává poměrně výjimečně.
Prvním důvodem je podle mého názoru priorita, kterou většina výrobců HW
Linuxu dává. Pokud to někde bastlí jeden programátor jako doplněk na
práci ovladačů na Windows, není mnoho důvodu, aby byly ty ovladače lepší
než ty, které může také bastlit jeden programátor kdesi po nocích, ale
aby se dostali do jádra musí projít alespoň revizí řady dalších
vývojářů jádra.
Co se týče dokumentace, nedělám si velké iluze o její kvalitě. Určitě je
dobré nějakou mít, protože je od čeho se odrazit, ale ještě jsem snad
neviděl dokumentaci k ničemu, která by mi umožnila zapomenout na metodu
pokus - omyl :-).
Navíc i z Microsoftu se velice často ozývají hlasy, že ovladače třetích
stran jsou velice častou příčinou nestability jejich systému.
A když k tomu připočtu "stabilitu" jaderného API, je výrobce closed
source ovladačů v poměrně nezáviděníhodné pozici neustálého dohánění
ujíždějícího vlaku a jejich uživatel taktéž, protože s každou novou
verzí jádra ho může čekat nové stahování a instalace.
A to nemluvím o tom, že očekávat podporu na při pádu tainted jádra je
obvykle celkem (a celkem pochopitelně) marné.
Váš argument na kvalitu sw od vírobce versus bastlíře z linuxové
komunity by se pak dal použít na celý open source (a často se i používá,
že). A to bychom byli v úplně jiné debatě.
Takže já osobně se snažím closed source ovladačům vyhýbat jako čert
kříži, a HW, který nemá alespoň nějaké otevřené ovladače, prostě
nekupuji.

--
Michal Kašpar