Proc ne Qmail (Re: Jaky mailserver ?)

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Středa Únor 15 13:09:06 CET 2006

Milan Suchánek wrote:
: Uz par let mam v provozu qmail+courier+amavis+clamav a na management
: domen/useru qmailadmin+vqadmin, vse na Debianu. Myslim, ze existuje i
: nejaky kompletni balik, dost toho o dane problematice najdete na
: www.inter7.com

	Jako clovek ktery provozuje nekolik mailserveru nad Qmailem
(vcetne teto konference) doporucuji se _dobre_ rozmyslet, nez nekde
nasadite Qmail.

Vyhody:
- jednoduse se spravuje (i kdyz uplne jinak nez vetsina MTA)
- je rychly
- jednoduse se nad nim pisou aplikace a skripty (zejmena qmail-local
	vse potrebne jako odesilatel, adresat, atd. vyparsuje do promennych
	prostredi, cili filtrovani/preposilani/atd. je hracka).
- je "stabilni" (coz je eufemismus pro to ze se nevyviji :-)
- je docela bezpecny

Nevyhody:
- nema standardni konfiguracni proceduru (GNU autotools, treba). Autor
	ma tendenci si vsechno delat sam, nasledkem cehoz jsou problemy
	s portabilitou (treba obsluha errno versus glibc 2.2+).
- neni open source (nemuzete distribuovat modifikovane zdrojaky
	ani binarky z nich postavene). Pro jednu instalaci nevadi,
	pro nasazeni napriklad u mnoha zakazniku ano.
- zdrojak je mirne receno bastl (napriklad se podivejte, kolikrat je
	v programu hard-kodovana cislice 100).
- pro dlouho prezivajici instalace (jako je i linux.cz) je nevyhodou